Recensionsexemplar: Passagen av Simon Stålenhag

Simon Stålenhags senaste bok Passagen utspelar sig i Amerika 1997. En tonåring rör sig genom landet i sin färd mot kusten, omgiven av vrak efter enorma krigsdrönare tillsammans med skräp från ett högteknologiskt konsumtionssamhälle i förfall. Boken Passagen blir storfilm i Hollywood. Filmrättigheterna till boken Passagen, på engelska The Electric State, har nyligen sålts till Russo Brothers Studio och väntas regisseras av Andy Muschietti med Simon Stålenhag som exekutiv producent.

Titel: Passagen
Författare och illustratör: Simon Stålenhag
Releasedatum: 2017-12-04
Förlag: Fria Ligan förlag
Genre: Skönlitteratur, Dystopi, Konst

RECENSIONSEXEMPLAR & INTERVJUER
Vill du beställa recensionsexemplar eller intervjua konstnären och författaren Simon Stålenhag?

Om Simon Stålenhag
Simon Stålenhags tidigare böcker Ur varselklotet (2014) och Flodskörden (2016), båda utgivna av Fria Ligan förlag, har rosats av kritiker både i Sverige och utomlands. Böckerna skildrar en svensk vardag under 80- och 90-talet som bär spår av en alternativ verklighet. Verken har gjort Stålenhag till en av världens mest eftertraktade visuella historieberättare.
Den ansedda tidningen The Guardian korade Ur varselklotet till en av tidernas bästa dystopier, i sällskap med Franz Kafkas Processen och Andrew Niccols Gattaca.

• kickstarter
  • passagen
  • simon stålenhag

Fria Ligan förlag grundades 2011 och ger ut skönlitteratur, konstböcker samt rollspel i Sverige och internationellt. Förlaget vill öppna dörrar till främmande världar och locka läsare att utforska dem. Vi har gett ut de kritikerrosade konstböckerna Passagen, Flodskörden och Ur Varselklotet av den internationellt hyllade illustratören och författaren Simon Stålenhag samt verk av de hyllade författarna Anders Fager, Peter Bergting, författarkollektivet Fruktan, Erik Granström och Orvar Säfström. Vi har även publicerat flera prisbelönta rollspel, inklusive Ur Varselklotet, Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna och Mutant: år noll.