Svenska sensationen Tales From the Loop snart som tv-serie - nu släpps boken i ny utgåva

Pressmeddelande   •   Mar 18, 2020 14:25 CET

Ur varselklotet av Simon Stålenhag

Simon Stålenhags berättelser och bilder med fantastiska fenomen i hyperrealistiska svenska landskap har tagit hela världen med storm. I april lanseras hans bok Tales From the Loop (svensk titel Ur varselklotet) som tv-serie på amerikanska Amazon Prime Video. Redan i dag släpper Fria Ligan förlag en nyutgåva av boken som blivit en global sensation och översatts till tolv språk.

Ur varselklotet tar dig på en resa till ett landskap som är både välbekant och främmande. Det är 1980-tal, som det kunde ha varit. Under Mälaröarna finns Slingan, världens största partikelaccelerator. Ovan jord pågår vardagen som vanligt. I skuggan av mystiska experiment utforskar traktens barn de lantliga nejderna. Där finns vandrande robotar, svävande magnetrinskepp och till och med dinosaurier från en annan tid.

Den nya utgåvan av Ur varselklotet (ISBN 9789188805966) har försetts med ett nytt omslag, skapat av Simon Stålenhag själv särskilt för den nya tv-serien som har premiär den 3 april på Amazon Prime Video. Nyutgåvan har också ett mycket lågt rekommenderat pris, bara 198 kr. Boken finns redan nu att köpa i bokhandeln och via Fria Ligans webshop.

För intervjuer, frågor och recensionsexemplar, vänligen kontakta pr@frialigan.se

Den första utgåvan av Ur varselklotet släpptes på svenska 2014 och har sedan dess sålts till tolv länder, däribland USA, Storbritannien, Kina och Japan.

"En fullträff av det där sällsynta slaget som verkar fullständigt självklar efter att den är gjord."
-Göteborgs-Posten

"Mitt liv som hund möter Transformers en helt underbar bok."
-SVT

"Stålenhags landskap bär släktskap med hans inspirationskällor Lars Jonsson och Gunnar Brusewitz, men kryddat med en rejäl dos 80-talsnostalgi: pojkar i täckjacka och lovikavantar och ett överflöd av herrgårdsvagnar."
-Svenska Dagbladet

Fria Ligan grundades 2011 och ger ut fantastik i olika former: skönlitteratur, konstböcker och rollspel. Vi har publicerat en rad prisbelönade bordsrollspel, hyllade konstböcker och romaner som öppnar dörrar till fantastiska världar.

Våra spel inkluderar Ur varselklotet (vinnare av fem ENne Awards 2017), retrofantasyspelet Svärdets sång (vinnare av fyra ENnie Awards 2019), det postapokalyptiska Mutant: År Noll, science fictionspelet Coriolis, Symbaroum och det officiella ALIEN-rollspelet.

Vi har även publicerat de kritikerhyllade konstböckerna Ur varselklotet, Flodskörden och Passagen av Simon Stålenhag samt den illustrerade utgåvan av den klassiska skräcknovellen Cthulhu vaknar av François Baranger.