Triss i skräck och undergång från förlaget Fria Ligan

Förlaget Fria Ligan ger ut en triss i skräck och undergång. Nu släpps skräcknestorn Anders Fagers nya roman För gudinnan, en nyutgåva av klassikern Samlade svenska kulter och den postapokalyptiska antologin Zonen vi ärvde om ett Sverige efter undergången.

Med Samlade svenska kulter etablerade sig Anders Fager som Sveriges skräckmästare jämte John Ajvide Lindqvist. Nu är Fager tillbaka med För gudinnan, en gotisk kärlekshistoria och en vandring genom en värld där tid och rum börjat falla samman.

Vid sidan av Fagers två böcker släpper Fria Ligan Zonen vi ärvde, en antologi av författarkollektivet Fruktan. I novellsamlingen Stockholms undergång demolerade de Sveriges huvudstad. I Zonen vi ärvde utforskar Fruktan den nya värld som vaknar i ruinerna.

Vill du beställa recensionsexemplar eller intervjua förlagets författare?

Sagt om Samlade svenska kulter

»Sällan har jag stött på en debutant med så mycket att säga, så mycket att diskutera och leka med. Hos Fager hittar man den där kombinationen mellan svartvit dokumentärrealism och hejdlöst effektsökeri som blir en så lyckad dekokt när den skakas ordentligt.« Jonas Thente, DN

»Sjukt, onaturligt, perverst, men samtidigt väldigt mänskligt.« Bibliophilia

Om författaren Anders Fager

Anders Fager, född 1964, är författare, spelkonstruktör och officer. År 2009 utkom hans första bok, novellsamlingen Svenska kulter, följd av Samlade svenska kulter 2011. Sedan dess har han publicerat såväl noveller som romaner, spel, barnböcker, serieromaner och ljudböcker. De flesta av berättelserna utspelar sig i det som kallas »kulternas universum«, en mytisk värld av riter, magi och väsen och med egna regler för tid, rum och moral. Med element från såväl erotik och surrealism som från rollspelsvärlden befolkar Anders Fager idag ett alldeles eget landskap i den svenska skräckgenren.

Om författarkollektivet Fruktan

Skrivarkollektivet Fruktan består av tio skribenter som gått samman för att skapa en lite obehagligare vardag för sina läsare. Kollektivets första antologi, Stockholms undergång, gavs ut 2014. För tillfället ägnar de sig åt eskatologiska studier tillsammans med Fria Ligan. Mer om och av kollektivet hittar du på deras hemsida, www.fruktan.se.

• fruktan
  • för gudinnan
  • samlade svenska kulter
  • zonen vi ärvde
  • skräck
  • postapokalyps
  • skönlitteratur
  • noveller
  • novellantologi
  • novellsamling
  • kult
  • efter katastrofen

Fria Ligan är ett förlag som ger ut fantastik i olika former. Vi publicerar skönlitteratur, konstböcker och spel som öppnar dörrar till främmande världar och lockar läsaren att utforska dem. Vi är övertygade om att fantastikens speglar – skrattets, fascinationens och skräckens – kan visa oss vår egen världs historia och samtid från nya vinklar, och hjälper oss att få syn på sådant som annars är dolt.

Välkommen att besöka oss på FRIALIGAN.SE