Internationella Celiakidagen den 19 maj 2007

Internationella Celiakidagen den 19 maj 2007

Lördagen den 19 maj arrangeras Internationella Celiakidagen i hela Europa. På Internationella Celiakidagen vill vi på Svenska Celiakiförbundet uppmärksamma sjukdomen celiaki (ofta kallat för glutenintolerans) och hur det är att leva med den. Gluten är ett protein som finns i sädesslagen korn, vete, råg och därmed i mycket som vi äter. Glutenintolerans blir allt vanligare och man räknar man med att 1 % av befolkningen har sjukdomen. Diffusa symptom I Sverige är det ca 90 000 personer har sjukdomen men fler vet inte om det. Men man räknar med att endast ca 40 000 har fått sin diagnos då sjukdomen ofta är svårupptäckt, speciellt i vuxen ålder. Symtomen är många gånger diffusa och i kombination med att kunskaperna ofta är låga i framför allt primärvården går många patienter med sjukdomen under lång tid innan den upptäcks. Vanliga av symtom är magont och diarré men trötthet, viktminskning och depressioner kan också uppkomma. Barn kan få problem med tillväxten, kräkningar och humörförändringar. Dyrt att leva glutenfritt Två viktiga frågor som Celiakiförbundet arbetar för är en kostnadsersättning för den fördyring det ger att behöva äta glutenfritt. De ersättningsprodukter som finns för tex mjöl, bröd och pasta är många gånger 3-5 gånger så dyra som vanliga produkter. I våra Nordiska grannländer och i många länder i Europa får patienterna en ersättning men i Sverige är det endast barn upp till 16 år som får ersättning samt vuxna i enstaka landsting. Vidare är noggrann livsmedelsmärkning en viktig fråga för våra medlemmar och då inte bara i livsmedelsaffären utan även på maten i restaurangen. Kontakt: Generalsekreterare Anette Jansson 0707-202908 Svenska Celiakiförbundet är en intresseorganisation som arbetar för dem som inte tål gluten, laktos, mjölk och soja. Förbundet har 21 600 medlemmar och 400 förtroendevalda i lokala föreningar runt om i landet.

Maria Alexandersson

Presskontakt Marknadschef +46 (0)735 79 71 29