Friends medverkar vid Mänskliga Rättighetsdagarna

Den 12-13 november äger Nordens största forum för mänskliga rättigheter rum på Svenska Mässan i Göteborg. Temat är ”Vem har rätt till rättigheter” och programmet består av samtal, debatter, workshops och seminarier – allt för att bidra till att utveckla idéerna om och tillämpningen av mänskliga rättigheter i Sverige och internationellt.

På måndagen medverkar Friends generalsekreterare Lars Arrhenius vid ett seminarium om hur skolan kan utbilda för demokrati.

- Ett av de grundläggande syftena med vår skolutbildning är att förmedla och förankra respekt för mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar. Det råder med andra ord inte någon som helst tvekan om att skolan har ett mycket stort ansvar i den här frågan. Värdegrundsuppdraget är enormt viktigt; det handlar om barns rättigheter och skolans skyldigheter, säger Lars Arrhenius.

Att utbilda för demokrati
Hur kan eleverna få en förståelse för demokratiska arbetssätt? Hur kan de påverka samhället och omvärlden? Skolan har ett uppdrag att fostra eleverna till goda medborgare i ett demokratiskt samhälle, men hur kan skolorna göra för att fullfölja detta ansvarsfulla uppdrag? "Respect your rights" handlar om att främja demokratiska processer vid tre skolor i Stockholmsförorten Farsta.
Medverkande:
Charli Eriksson, professor och föreståndare för Nationellt centrum för främjande av god hälsa hos barn och ungdom (NCFF),
Lars Arrhenius, generalsekreterare för Friends och fd Barn och elevombudsmannen (BEO)
Anna-Lena Lodenius, projektledare för ”Respect your rights”, DemokratiAkademin.
Moderator: Anette Dalqvist, DemokratiAkademin

Måndag 15.00-16.00, sal: R31 på Svenska Mässan i Göteborg.

Mer information på www.mrdagarna.se.