Ballerina blir nationell sponsor åt Friends

Ballerina blir nationell sponsor åt Friends

Orkla Confectionery & Snacks Sverige, genom sitt varumärke Ballerina, är ny nationell sponsor åt Friends. Detta betyder att Friends kan komma ut i ännu fler skolor, förskolor och idrottsföreningar för att förebygga mobbning bland barn och unga. Samarbetet inleds med att Ballerina kommer att vara med att föra ut budskap i butiker runt om i landet om hur man är en bra kompis.

Förra året mötte och utbildade Friends 54 000 vuxna och barn i förebyggande arbete mot mobbning. Genom det nya samarbetet med Orkla kommer Friends att kunna genomföra ännu fler utbildningsinsatser 2017.

- Vi är väldigt glada att Orkla har valt att engagera sig för alla barns rätt till en trygg uppväxt fri från mobbning och kränkningar. I dag utsätts 60 000 barn för mobbning, men vi ser genom våra utbildningar att det går att göra skillnad. Därför är vi så glada att vi nu kan komma ut och möta ännu fler vuxna och barn för att skapa förändring, säger Carolina Engström, tf generalsekreterare Friends.

Samarbetet inleds med att Ballerina kommer att vara med att föra ut budskapet i butiker runt om i landet att vi alla kan påverka barns vardag och minska kränkningar och utanförskap.

- Ballerina är Sveriges mest älskade kaka och finns i nästan varje barnfamiljs skafferi. Det betyder att Ballerina når väldigt många barnfamiljer där frågor om mobbning och gemenskap är aktuell.Dessutom är kakan som gjord för att dela och på så sätt vara en god kompis. Paketet räcker, precis som vänskap, till många, säger Stina Petrini, CSR-chef Orkla Confectionery & Snacks Sverige.

För mer info kontakta
Johanna Wilkens, pr-ansvarig Friends