Facebook stänger ned Friends kampanj mot nätmobbning

Igår lanserade Friends sin senaste satsning mot nätmobbning, Mobbningssimulatorn. Kampanjen, som är en Facebook-applikation, fick snabbt spridning och diskuterades flitigt på sociala medier, i bloggar och artiklar under dagen. På onsdagkvällen stängdes dock Mobbningssimulatorn ned av Facebook.

– Vi är förstås mycket förvånade och beskvikna över hur man kan stoppa en kampanj som syftar till att motverka nätmobbning. Tusentals barn och unga drabbas av detta varje dag och med Mobbningssimulatorn vill vi få vuxna att reagera och agera mot nätmobbning, säger Andreas Drufva, marknadschef på Friends.

Friends har en fortsatt dialog med Facebook och nu hoppas man att företaget omprövar sitt beslut och låter Mobbningssimulatorn gå live igen.

– Över 9 000 personer hann testa Mobbningssimulatorn innan den stängdes ned igår, och vi har märkt av ett stort engagemang därute. Nu hoppas vi att kampanjen, trots nedstängningen, leder till att ännu fler kommer att agera för en tryggare miljö för barn och unga, säger Andreas Drufva.

Fakta
Friends tips på hur man kan motverka mobbning på nätet: www.friends.se/stoppa-natmobbning

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.