Friends och UNHCR i unik kampanj mot fördomar och utanförskap

Friends och UNHCR i unik kampanj mot fördomar och utanförskap

Varje år flyr cirka 2 500 barn från krig och kaos och kommer till Sverige utan sin mamma eller pappa. Med hjälp av deras berättelser startar nu Friends och UNHCR en stor gemensam kampanj riktad mot landets alla åttondeklassare. Målet är att med kunskap och engagemang öka förståelsen för allas lika värde, och att motverka utanförskap.

Idag, på FN:s internationella dag mot rasism, lanseras kunskapskampanjen Hej Sverige. Det är stiftelsen Friends och FN:s flyktingorgan UNHCR som tillsammans erbjuder landets högstadieelever och deras lärare ett kostnadsfritt metodmaterial. Genom en kortfilm av Zanyar Adami, en serietidning, en teaterturné, hemsidan hejsverige.nu och en lärarhandledning ska kampanjen fördjupa frågor om rätten till liv, rätten till en trygg skolgång, att vara ny i en grupp och allas lika värde.

– Det är svårt för oss att förstå de erfarenheter barn som flyr för sitt liv och ensamma kommer till Sverige bär med sig. Genom att berätta barnens historier på ett pedagogiskt och gripande sätt vill vi få igång samtal om människors olika bakgrund och lika värde, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends.

Cirka 2 500 barn anländer varje år till Sverige utan sin mamma eller pappa. Barnen kommer framförallt från Afghanistan, Somalia och Irak. De splittras från sina familjer och bär med sig gripande historier om en lång och farlig resa till Sverige. För dessa barn blir mötet med det svenska samhället och skolan ofta en stor utmaning.

– Friends och UNHCR vill hjälpa svenskar att få en inblick i hur det kan vara att som barn lämna sin familj och fly från sitt land. Vi vill engagera åttondeklassare i frågor som handlar om rätten till liv, rätten till en trygg skolgång och att vara ny i en grupp; frågor som alla kan känna igen sig i, säger Lars Arrhenius.

Utbildningsmaterialet ska ge lärare stöd, verktyg och inspiration att uppnå skolans viktiga demokrati- och värdegrundsuppdrag. Teaterturnén startar hösten 2013, men redan nu kan skolor beställa och boka in kampanjen.

– För UNHCR är det viktigt med projekt som riktar sig till barn och ungdomar. Det är de unga som är vår framtid och som ska föra vidare värderingar om ett demokratiskt samhälle utan rasism och främlingsfientlighet. Friends är en viktig organisation som genom sitt arbete med barn och ungdomar hjälper till att trygga ett framtida samhälle där alla har lika värde. UNHCR delar Friends engagemang för dessa frågor och är stolta över att få samarbeta med dem i detta projekt, säger UNHCR:s regionala representant för de baltiska och nordiska länderna, Pia Prytz Phiri.

Bakom projektet Hej Sverige står Friends och UNHCR. Kampanjen finansieras av PostkodLotteriet.

Om Hej Sverige

·  Hej Sverige är kunskapshöjande kampanj som erbjuder alla klasser i årskurs 8 ett kostnadsfritt material som väcker existentiella frågor om rätten till liv, rätten till en trygg skolgång och att vara ny i en grupp. I materialet ingår:

- Seriealbumet Vi ska ses igen Sanamav Oskar Ekman och Peter Bergting, om den långa och farliga flykt som en 14-årig pojke gör på egen hand från Afghanistan till Sverige. Bygger på intervjuer och sanna berättelser.

- Filmen Krigsduvorav Zanyar Adami, som följer en flickas separation från sin mamma och de minnen som spelas upp för hennes inre samtidigt som hon ska starta ett nytt liv på egen hand i Sverige.

- En specialskriven monologföreställning av Shebly Niavarani med tillhörande föreläsning. Föreställningen tar upp frågor om utanförskap och identitet i mötet med skolan.

- ”Din ryggsäck” – en kreativ tävling i samarbete med Bonnier Carlsen.

- Lärarhandledningsmaterial som fördjupar frågor om rätten till liv, rätten till en trygg skolgång, att vara ny i en grupp och identitet.

- En webbsida med fördjupande material, fakta och berättelser.

·  Lärarhandledningen utgår ifrån mål och bedömningsgrunder i LGR 11 och blir en naturlig del av skolans främjande arbete för allas lika värde.

·  Materialet finns tillgängligt från och med augusti 2013, men går att beställa och boka redan nu. För mer information besök www.hejsverige.nu

Om UNHCR
UNHCR är FN:s flyktingorgan som arbetar för att hjälpa människor på flykt världen över. Organisationen har av FN fått mandat att på en humanitär och icke politisk grund leda och samordna de internationella insatserna för att skydda och bistå människor som har tvingats fly och att finna varaktiga lösningar på deras svårigheter. Idag är UNHCR en av världens främsta humanitära organisationer och har sedan organisationen startade 1950 hjälpt mer än 50 miljoner människor.