Fyra av tio känner obehag inför skolstarten

Närmare fyra av tio av landets unga känner obehag inför att börja skolan efter sommarlovet. Prestationskrav, rädsla för att hamna utanför eller mobbas gör att ungdomarna går med tunga steg till skolan.

För de som utsätts för mobbning väntar mobbarna återigen på skolgården - närmare 40 procent har utsatts för mobbning och kränkningar på skolan, medan bara åtta procent har utsatts på sommarlovet. Det visar en färsk riksrepresentativ undersökning från Friends, Sveriges största organisation mot mobbning.

- Undersökningen visar att många känner obehag och rädsla inför skolstarten. För en stor del handlar det om en rädsla att inte räcka till för skolarbetet eller kunna hänga med i pryl- och klädjakten, men en oroande stor del är rädda för att bli mobbade eller att bli lämnade utanför gemenskapen, säger Ulrika Löfholm, pressansvarig på Friends.

Undersökningen i korthet:

- Obehag och rädsla inför skolstart:

36 procent känner obehag inför skolstarten. Tjejer upplever att det är motigare än killarna att börja skolan, 43 procent av tjejerna uppger att de känner obehag inför skolstarten jämfört med 29 procent av killarna.

- Prestationskrav, rädsla för att bli ensam och skitsnack bakom obehagskänslan:

73 procent av de som känner obehag inför att börja skolan har prestationsångest inför skolarbetet. Därefter följer rädsla för att bli ensam och utanför, som 39 procent upplever, samt rädsla för skitsnack och fula ord, som 23 procent känner. Nästan lika många, 21 procent, känner stress inför den pryl- och klädhetsen som råder bland unga. 12 procent är rädda för att bli mobbade, 11 procent tycker att det är stökigt i klassen och 10 procent ogillar eller är rädd för läraren. (flervalsfråga)

- 40 procent har utsatts för mobbning eller kränkningar i skolan.

Fyra av tio ungdomar har utsatts för mobbning och kränkningar i skolan, men tjejerna är mest utsatta. Medan 48 procent av tjejerna har utsatts för mobbning eller kränkningar har 34 procent av killarna råkat ut för samma sak.

Verbal mobbning såsom glåpord och förtal är den vanligaste formen av mobbning. Nästan en av tre, 29 procent, har utsatts för det. Därefter följer psykisk mobbning som till exempel utfrysning, 22 procent. 9 procent utsätts för fysisk mobbning med sparkar knuffar och slag och 7 procent förföljs på nätet genom e-mobbning. Ungefär dubbelt så många tjejer som killar utsätts för psykisk mobbning, 29 procent jämfört med 15 procent. (flervalsfråga)

- Sommarlovet en fristad för den mobbade

Medan 40 procent har utsatts för mobbning och kränkningar på skolan, har bara 8 procent utsatts för samma sak under sommarlovet.

- Kompisen och mamma bäst att prata mobbning med

Nästan fyra av tio, 38 procent, skulle först prata med en kompis om de utsattes för mobbning. Mamma står också högt i kurs - 22 procent skulle först vända sig till henne. Men 15 procent skulle inte tala med någon om sina problem. Bara 2 procent av de unga skulle gå till en kurator eller skolpsykolog. (flervalsfråga)

- Utbildning och att flytta på mobbarna är de ungas förslag mot mobbning

Att utbilda lärare tycker de unga är det viktigaste vapnet mot mobbning, 47 procent uppger det. Nästan lika många, 46 procent, tycker att mobbarna ska få byta skola. 40 procent tror på att utbilda elever 40 procent, medan 21 procent vill utbilda föräldrarna. 15 procent är skeptiska och tror inte att det går att göra något för att motverka mobbning. (flervalsfråga)

Om undersökningen:
1008 personer spridda geografiskt i landet i åldrarna 14-17 år fick svara på frågorna. Undersökningen genomfördes genom en webbaserad enkät under vecka 33 av undersökningsföretaget Cint på uppdrag av Friends.

För ytterligare information:

Ulrika Löfholm, pressansvarig Friends, 070-753 72 87

Magnus Jägerskog, informationschef Friends, telefon 070-22 77 035

Om Friends: Stiftelsen Friends är en politiskt och religiöst obunden nationell stiftelse som stödjer skolor och idrottsföreningar att förebygga mobbning och andra kränkningar.

Utbildningsprogrammen genomförs för skolans och föreningens samtliga barn och vuxna. Friends vill påverka barns och vuxnas kunskap, självkänsla och attityder så att varje individ har mod att ta ansvar och skapa förändring. Sedan starten har 1997 har Friends hållit utbildningar på över 1400 skolor.