Presslunch den 3 juni: Friends presenterar ny undersökning om ungas attityder till ensamkommande flyktingbarn, och Zanyar Adami berättar om sin nya film Krigsduvor

Sveriges unga har låg kännedom om ensamkommande flyktingbarns situation, men engagemanget och viljan att få alla att trivas stor. Det visar en ny attitydundersökning som kunskapskampanjen Hej Sverige har tagit fram. Hej Sverige är ett samarbete mellan Friends och UNHCR och finansieras av PostkodLotteriet.

Inför Sveriges nationaldag den 6 juni vill kampanjen Hej Sverige lyfta frågor om rätten till liv, rätten till en trygg skolgång, att vara ny i en grupp och allas lika värde. Ungdomar i åldern 12-16 har svarat på frågor om kännedom, attityder och engagemang kring invandring och integration. Undersökningen har genomförts av YouGov på uppdrag av Friends, och respondenterna som svarat är riksrepresentativa gällande ålder och region.

Vid en pressträff den 3 juni presenteras attitydundersökningens resultat. Dessutom berättar regissören Zanyar Adami om sina erfarenheter av att komma ensam utan sina föräldrar till Sverige och premiärvisar trailern till sin nya film Krigsduvor, som är en viktig del av i kampanjen.

Tid: Måndag den 3 juni kl 11.30-13.00. Lunchsmörgås serveras kl 11.30. Programmet startar kl 12.00.
Plats: SENSUS, Klara södra Kyrkogata 1, Stockholm

Medverkande:
Pia Prytz Phiri, UNHCR:s regionala representant för de baltiska och nordiska länderna
Lars Arrhenius, generalsekreterare, Friends
Linda Bonaventura, projektledare, Hej Sverige
Zanyar Adami, filmregissör som själv har en bakgrund som ensamkommande flyktingbarn. Bidrar med filmen Krigsduvor i projektet Hej Sverige.
Liza Youzef, är med i Hej Sveriges referensgrupp. 22 år gammal och kom ensam till Sverige som 16-åring.

Pressanmälan:
Amelie Furborg, pressansvarig Hej Sverige, 070-415 64 67, amelie.furborg@interrobang.nu

Bakgrund:
Förra året anlände fler än 3 500 barn till Sverige utan sin mamma eller pappa. Barnen kommer framförallt från Afghanistan och Somalia. De splittras från sina familjer och bär med sig gripande historier om en lång och farlig resa till Sverige. För dessa barn blir mötet med det svenska samhället och skolan ofta en stor utmaning.

I projektet Hej Sverige erbjuder Friends och FN:s flyktingorgan UNHCR landets högstadieelever och deras lärare ett kostnadsfritt metodmaterial. Genom seriealbumet Vi ska ses igen, Sanam, kortfilmen Krigsduvor, en teaterturné, hemsidan hejsverige.nu och en lärarhandledning ska kampanjen skapa förståelse hos skolungdomar om hur det kan vara att ensam fly för sitt liv och efter en lång och påfrestande resa komma ensam till ett nytt land utan sin mamma eller pappa.

www.hejsverige.nu

Om UNHCR
UNHCR är FN:s flyktingorgan som arbetar för att hjälpa människor på flykt världen över. Organisationen har av FN fått mandat att på en humanitär och icke-politisk grund leda och samordna de internationella insatserna för att skydda och bistå människor som har tvingats fly och att finna varaktiga lösningar på deras svårigheter. Idag är UNHCR en av världens främsta humanitära organisationer och har sedan 1950 hjälpt fler än 50 miljoner människor.