Snällkalendern 2018

​Snällkalendern är tillbaka- nu med barnens egen lucka

En liten handling kan göra stor skillnad. Därför har Friends tagit fram Snällkalendern som uppmanar alla att göra en snäll handling varje dag fram till jul. “Sprid ditt leende” och “Göm en överraskning” är exempel som döljer sig bakom luckorna. Nytt för i år är bland annat att Friends har låtit en skolklass utforma ett av de 24 uppdragen.

Snällkalendern har de senaste åren både prisats och fått stort genomslag bland skolor, förskolor och privatpersoner runt om i landet. I år utlystes för första gången en tävling där skolklasser fick skicka in förslag på snälla handlingar i kalendern. Vinnare blev elever från Karl Johansskolan i Limhamn. I år erbjuds även extramaterial för lärare, med tips på hur de på ett enkelt och roligt sätt kan använda kalendern i klassrummet.

Det känns fantastiskt att vi i år utvecklat kalendern, både gentemot skolvärlden men också med barnens egen röst. Idag är 60 000 barn i Sverige utsatta för mobbning. Enbart en snällkalender stoppar förstås inte mobbning, men vi hoppas att den kan bidra till ett varmare samhällsklimat i december, där fler känner sig sedda. Samtal om vänskap och hur vi behandlar varandra är viktiga både för barn och vuxna, säger Per Leander generalsekreterare på Friends.

Kreatören Didrik Persson och designern Nikki Schmidt står bakom idén, och har tillsammans med Friends tagit fram Snällkalendern. Kalendern kostar 59 kronor och finns att köpa på COOP, 7-Eleven, Telia, Adlibris.com samt www.friends.se. Cirka 40 kronor/kalender går till Friends arbete mot mobbning. Insamlade medel är avgörande för organisationens arbete ute i skolorna.

Friends tipsar: Så kan du sprida snällhet i jul

1. Sprid ditt leende
2. Ställ nyfikna frågor