Lagardère Unlimited tar över driften av Friends Arena

Den 1 januari 2015 tar Lagardère Unlimited över driften av Friends Arena i ett avtal som sträcker sig minst 10 år fram i tiden. Det offentliggör idag ägarna till Friends Arena; Svenska Fotbollförbundet, Peab, Fabege, Solna Stad och Jernhusen tillsammans med Lagardère Unlimited, som också tecknar ett långsiktigt hyresavtal med fastighetsbolaget till Friends Arena, Arenabolaget i Solna.

Lagardère Unlimited har gedigen erfarenhet av att driva och utveckla liknande anläggningar och har för närvarande avtal med ett 20-tal arenor runtom i världen, bland annat Commerzbank Arena i Frankfurt, Imtech Arena i Hamburg, Groupama Arena i Budapest, Singapore Sports Hub och Arena Castelao Fortaleza i Brasilien. Det var Lagardère Unlimiteds drifterfarenhet i kombination med ett stort internationellt nätverk av arrangörer, som avgjorde valet för de fem ägarna. Avtalet är ett led i ägarnas strävan att fortsätta fokusera på sina respektive kärnkompetenser som ägare av Friends Arena.

– Vi har under två års tid lagt grunden för Friends Arena. Det känns nu bra att kunna lämna över driften till en internationell driftoperatör som Lagardère Unlimited, som ytterligare kan stärka och utveckla Friends Arena som en konkurrenskraftig evenemangsarena, säger Erik Paulsson, ordförande i Sweden Arena Management.

– Det är positivt att en stark internationell aktör som Lagardère Unlimited tar över och som kan bidra till att göra Friends Arena internationellt konkurrenskraftig. Det stärker Stockholmsregionen och skapar jobb och tillväxt, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna.

I driften ingår att marknadsföra och sälja in evenemangsmöjligheter till arrangörer och företag, skapa och utveckla egna evenemang, administrera biljettförsäljning, arbeta med nuvarande och framtida partners samt utveckla arenans kringservice.

– Friends Arenas läge, kapacitet och flexibilitet gör att vi ser en stor potential att fortsätta utveckla arenan till att vara en av de främsta evenemangsarenorna i norra Europa, både för fotboll, övrig sport och nöje, säger Ulrik Ruhnau, Managing Director på Lagardère Unlimited Stadium Solutions.

Ansvarig för den nya operatörens verksamhet på Friends Arena blir fortsatt Thomas Perslund.

För mer information, kontakta:

Erik Paulsson, ordförande Sweden Arena Management, tel: 073-387 18 18

Bo Nilsson, presskontakt, tel: 070-527 61 12

Ulrik Ruhnau, Managing Director Lagardère Unlimited Stadium Solutions,

tel: +49 40 37677 126 eller uruhnau@lu-stadiumsolutions.com

Om Lagardère Unlimited

Lagardère Unlimited är en del av Lagardère-gruppen som jobbar med sport och nöjesevenemang. Lagardère Unlimited fördelar sin internationella erfarenhet inom sex kompletterande affärsområden: event management; talangrepresentation, arenadrift, marknadsförings- och varumärkestjänster, medierättigheter och produktion samt akademiverksamhet inom olika sporter. Lagardère Unlimited har mer än 1 300 anställda och bedriver verksamhet i mer än 20 länder. www.lagardere-unlimited.com

• Solna

Friends Arena är Sveriges nationalarena och en av världens mest moderna arenor. Med fri sikt från alla platser, den senaste kommunikationstekniken, öppningsbart tak och en kringservice utöver det vanliga, får alla gäster en helt ny möjlighet att uppleva de stora ögonblicken. Publikkapaciteten är upp till 65 000 vid konserter eller 50 000 sittande. Friends Arena är, med stöd av Swedbank, namngiven efter antimobbningsorganisationen Friends, med syftet att ge organisationen ökade möjligheter att nå ut med sitt arbete till barn och unga i skolor och idrottsföreningar. Arenan är hemmaarena för herrlandslaget i fotboll och AIK fotboll. Friends Arena ägs av Svenska Fotbollförbundet, Solna Stad, Jernhusen, Peab och Fabege. Huvudpartner är Swedbank och officiella partners är Carlsberg och G4S. Se www.friendsarena.se

Friends Arena

Presskontakt +46 (0)8-502 53638