Efter Friidrotts-SM kommer EM

Årets Friidrotts-SM i Umeå äger rum tio dagar innan EM i Zürich. Många av de tävlande är då redan uttagna till EM-truppen. Något som Karin Torneklint tror påverkar SM positivt.

Svenska friidrottens förbundskapten Karin Torneklint menar att SM blir friidrottarnas formkvitto och sista möjlighet till EM-biljett.

– Jag tycker det är bra att SM- och EM-tävlingarna ligger nära inpå varandra. SM får en extra nerv och man kan få en sista känsla för de som ligger nära att kvala in till EM.

Torneklint tror även att publiken kan bjudas på en hel del oväntade händelser.

– En överraskning som publiken kan få se är att vissa tävlande kan välja att ställa upp i lite annorlunda grenar. De som vanligtvis springer på en viss distans kan ställa upp i ett kortare lopp för att spetsa sin form.

Förbundskaptenen hoppas även hitta nya talanger, som får sitt genombrott under SM. Sen hoppas hon naturligtvis på många personliga rekord.

– Det är väldigt prestigefullt att bli bäst i Sverige. För andra kan ett bra resultat bli en biljett till landslaget, säger hon. Hon berättar att förberedelserna inför EM kommit ganska långt.

– Vi har gjort en så kallad ”side visit”, vilket innebär att vi kollat in arenan, var man bor, hur träningsarenan ser ut med mera. Sen har vi informerat tränarna i mästerskapsgruppen om det. Uttagningskriterierna är satta, men truppen tas ut offentligt först efter midsommar. För att bli uttagen till EM måste man prestera goda resultat under hela säsongen. Även de stora stjärnorna måste visa att de är i toppform.

– SM är ett mästerskap. Att bli bäst i Sverige är ju förstasteget till att bli bäst i Europa och i världen. Ingen kommer att spara på krafterna till EM, lovar hon.

Karin har stor tilltro till att hemmahoppet Odain Rose tar sig till EM.

– Jag tror att Odains chanser att komma med till EM är goda. Han sprang bra på två lopp i USA och har sedan dess satt personligt rekord med 10.30 och därmed klarat kvalgränsen. Men definitiv uttagning sker längre fram.

Själv tycker Karin att SM är en rolig tävling, som kan liknas vid en folkfest. En tävling som kan locka en bred publik. Det är också en tävling som ligger de flesta friidrottare varmt om hjärtat.

– Vi kommer att få en stor uppslutning bland Sveriges friidrottselit. Det brukar det alltid vara. Att gå på Friidrotts-SM är en chans att få fantastiska liveupplevelser, säger förbundskapten Karin Torneklint.

Ritu Andersson

De här svenskarna är uttagna till EM just nu

Karin Torneklints snabba svar

Bästa minnen från den egna karriären?

– SM-guldet 1992, i Umeå på 100 meter häck. Där vann jag med tiden 13.55. Det kom så oväntat, samtidigt var jag i en fruktansvärt god form.

Vilket är ditt bästa friidrottsminne som tränare?

– Sannas EM-guld 2006 på hemmaplan är ett kärt minne. Resan dit och att vi lyckades nå ända fram gav en stor lyckokänsla.

Vad är det roligaste och det sämsta med att vara förbundskapten?

– Att träffa alla dessa ambitiösa och inspirerande människor, såväl coacher som aktiva. Människor som verkligen brinner för det de gör. Känslan av att vara otillräcklig är jobbig. Vi är så stor trupp på cirka 100 personer, så att bemästra den känslan är min stora utmaning som förbundskapten. Administration är något som jag helst skulle vilja slippa.

Vem har varit din förebild och inspirationskälla?

– Jag har många som mina förebilder. Jag brukar snappa upp goda egenskaper lite här och där. Men Ingemar Stenmark är en stor idol som jag hade som barn.

Vad utmärker en person som kan nå långt? Krävs det mer än talang?

– Ja, ingen kan leva enbart på sin talang. Man behöver vara väldigt envis och ha tålamod med sig själv. Sen måste man vara inställd på hårt arbete och att träna mycket.

Vad har du för råd till de som tävlar på SM i år?

– Ta chansen och sikta mot en första EM-biljett om den inte är klar!