Friidrotts-SM i Umeå tar ställning med hjärtat

Som idrottsarrangör för ett stort svenskt mästerskap känns det viktigt att alla ska vara lika värda och att alla ska känna sig välkomna. Svensk idrott måste bli bättre på att stå upp för de mänskliga rättigheterna och vi väljer att ta ett första steg, säger Anna Jonsson, SM-chef. Organisationen runt Friidrotts-SM 2014 presenterar idag konceptet ”Till Friidrotts-SM i Umeå är alla välkomna” och hoppas att fler ställer sig bakom.

Efter den senaste tidens debatt rörande mänskliga rättigheter, där flera nationella och internationella företag valt att tydliggöra deras ståndpunkt, väljer även arrangörsgruppen bakom Friidrotts-SM 2014 i Umeå att ta en unik ställning som idrottsorganisation.

– Vi tycker att Svensk idrott som helhet måste bli bättre på att tydligt stå upp för de mänskliga rättigheterna och vi väljer att ta ett första steg, säger Anna Jonsson, SM-chef.

Den svenska idrottens värdegrund baseras på demokrati, delaktighet, glädje, gemenskap, rent spel och alla människors lika värde & rätt att vara med. Idrotten ska också följa FN:s konvention om mänskliga rättigheter. Men arrangören vill vara tydligare i den kommunikationen och har därför tryckt upp t-shirts med budskapet ”Till Friidrotts-SM i Umeå är alla välkomna!” och ett hjärta i regnbågens färger.

– Vårt mål är att alla idrottsintresserade ska ställa sig bakom det här budskapet och bära t-shirten med stolthet. Vi har alla en viktig roll i att göra svensk idrott till världens bästa, menar Anna Jonsson och uppmanar alla som vill bära t-shirten att höra av sig.