Invigning av nya skulpturer i Angereds Stadspark

Fredagen den 25 oktober klockan 14 invigs de nya skulpturerna i Angereds Stadspark - Totemistic, av Leslie Johnson och Möte, av Hans Gothlin. Skulpturerna har finansierats av Charles Felix Lindbergs Donationsfond*.

Under invigningen överlämnar Eva Moberg, ordförande för utskottet Göteborg Konst**, skulpturerna för skötsel och vård till park- och naturnämndens andre vice ordförande Åse-Lill Törnqvist.
Alla är välkomna till invigningen. Samling inför invigningen vid Alexander Calders skulptur De tre Vingarna kl. 13.45.

För mer information:
Cecilia Borgström-Fälth, enhetschef Göteborg Konst**
Epost: cecilia.borgstrom-falth@kultur.goteborg.se
Tel: 031-368 32 66

*Charles Felix Lindbergs Donationsfond har skapat förutsättningar för konstupplevelser i Göteborgs offentliga rum sedan 1909. Vid sin död donerade Charles Felix Lindberg sin förmögenhet till Göteborg Stad som skulle användas till ”stadens prydande och förskönande”. Arbetet sker alltid i samråd med olika aktörer och inte minst med stadens invånare som kan föreslå och påverka vilka platser som blir aktuella. Fondens medel ger möjligheter att förbättra våra gemensamma rum med konstnärlig gestaltning.

**Göteborg Konst arbetar på uppdrag av ett politiskt utskott och är en del av Göteborgs Stads kulturförvaltning. Verksamheten är en resurs, dit alla kan vända sig med frågor kring offentlig konst. Göteborg Konst är till gagn för stadens invånare, besökare och konstnärer, kort sagt, stadens hela underbara konstliv.

• kulturnämnden göteborg
  • park- och naturnämnden