Snart blir det möjligt att äga en del i Frilans Finans

"Frilans Finans är en organisation för egenanställda, därför tycker jag att det är naturligt att Frilans Finans också ska ägas av egenanställda och andra intressenter i verksamheten", säger grundare och vd Stephen Schad.

Nyemissionen är ett led i arbetet att kunna fortsätta att utveckla verktyg för att göra det så tryggt och enkelt som möjligt att bedriva verksamhet som egenanställd. Vi vill också med detta ytterligare stärka relationen till de egenanställda och ännu närmare inkludera dem i framtida utvecklings- och innovationsarbeten.

Första teckningsdatum kommuniceras inom kort. Egenanställda hos Frilans Finans kommer att prioriteras vid teckningen. Läs mer på https://www.pepins.com/

Här har vi samlat frågor och svar. Undrar du något annat är du välkommen att mejla dina frågor och funderingar till network@frilansfinans.se

Frågor och svar

– Varför sprids ägandet i Frilans Finans?

Frilans Finans har haft en god tillväxt och lönsamhet de senaste åren. Målet är att få in kapital för att ytterligare utveckla tjänster, system och stöd för de egenanställda. Det är också ett steg i framtida utveckling av verksamheten och att kunna expandera internationellt.

– Kommer det påverka Frilans Finans dagliga verksamhet?

Nej, Frilans Finans som organisation kommer fortsätta att ha samma mål även efter nyemissionen. Klientstöd kommer fortsätta att ge våra egenanställda råd och stöd för att de ska kunna driva och utveckla sina verksamheter, och bistå med stor kunskap inom områden som avdrags- och a-kassefrågor. Målet är att kunna leverera ännu bättre tjänster och svara mot de egenanställdas behov.

– Hur kommer det påverka mig som egenanställd?

Som egenanställd kommer du kunna ta uppdrag och fakturera på samma sätt som förut. Skillnaden är att nu har du också möjligheten att äga en del i organisationen.

– Hur gör jag för att köpa andelar?

För att kunna köpa aktier så behöver du bli medlem på Pepins.com. Att bli medlem i Pepins är helt kostnadsfritt. Du förbinder dig inte till något och det är avgiftsfritt att göra investeringar i nyemissioner.

Du kan betala på samma sätt som du betalar på internetbaserade handelsbutiker dvs genom din bank, Visa, Mastercard, via faktura eller direkt från ditt bankkonto.

– Hur mycket kostar det?

Du kan köpa andelar i Frilans Finans med lägsta insats 500 kronor.

– Innebär det här att Frilans Finans kommer börsnoteras?

I dagsläget är det inte bestämt. Tanken finns att hela organisationen ska ägas av egenanställda och andra intressenter i framtiden, men i vilken form är ännu inte klart.

– Hur kommer utdelningen se ut?

Om du investerar i Frilans Finans så har du rätt till utdelning baserat på din andel. Ambitionen är att inledningsvis prioritera tillväxt framför utdelning.

– Hur kommer handeln fungera?

Frilans Finans vill via Pepins nå långsiktiga och engagerade delägare för att tillsammans nå organisationens mål. För att delägarna i Frilans Finans ska kunna justera sin andel planerar vi att erbjuda handel med aktien på Pepins Market. Preliminärt inleds handeln efter cirka 12 månader efter att teckning avslutats. Därefter avses aktien handlas kvartalsvis.

– Kommer man kunna följa Frilans Finans utveckling?

Följ din investering på My Pepins vid inloggat läge på www.pepins.com. Du får nyheter från Frilans Finans och följer dess utveckling. My Pepins är samtidigt en community där du kan diskutera och hålla kontakt med andra delägare och bolagens företrädare.

– Vad är Pepins?

Pepins är en mötesplats för investerare och bolag som gör att alla får chansen att upptäcka, investera och bli delägare i tillväxtföretag på ett professionellt, affärsmässigt och enkelt sätt. Via Pepins kan du som delägare stötta och hjälpa de företag du investerat i. Pepins är auktoriserat och står under tillsyn av Finansinspektionen.

– Vad är Equity crowdfunding?

Equity crowdfunding är ett sätt att finansiera företagsidéer genom att vända sig till ett stort antal finansiärer och erbjuda delägarskap genom aktier. Du investerar i något som är meningsfullt för just dig och ges samtidigt möjligheten att tjäna pengar.