Till alla egenanställda med anledning av den uppkomna situationen pga Coronaviruset.

Först av allt så är det självklart liv och hälsa det allra viktigaste i en situation som denna. Samtidigt har vi en stor förståelse att ni också undrar vad sker när kunden vill avboka mitt uppdrag?

För närvarande har vi inga klara besked. Vi håller på och undersöker saken. Samtidigt har vi en stor förståelse för att är påfrestande att den närmaste framtiden inte är förutsägbar. Vi har för avsikt att fortlöpande återkomma med besked.

Detta känner vi till per idag 12 mars 2020;

Regeringen och Riksdag

Till skillnad från tidigare ska anställda kunna gå ned i arbetstid och lön med statligt stöd också när omvärldshändelser orsakar en tillfällig kris hos enskilda företag eller branscher, skriver finansminister Magdalena Andersson tillsammans med samarbetspartierna i en debattartikel i Aftonbladet. Ett exempel på en sådan händelse skulle kunna vara coronavirusets spridning.

Den utredning som ligger till grund för förslaget kom redan för ett år sedan och regeringen har fått kritik för att det inte har införts. I det förslaget sker arbetstidsminskningen till 20, 40 eller 60 procent av ordinarie arbetstid och löneminskningen för nivåerna blir 12, 16 och 20 procent. Staten ska stå för en tredjedel av kostnaderna under stödperioden som normalt är ett halvår.

Finansministern har tidigare sagt att förslaget tidigast kan finnas med i vårbudgeten som kommer i mitten av april.

Även https://www.di.se/nyheter/efter-naringslivets-coronalarm-regeringen-infor-korttidsarbete/

Försäkringar

Vår första bedömning är följande;

Arbetslöshetsförsäkringen kan möjligen bli aktuell i de fall du blir arbetslös och står till arbetsmarknadens förfogande.

Ansvarsförsäkringen inte kommer täcka upp inkomstbortfall

Generellt gällande din hälsa och att arbeta

Med anledning av spridningen av Coronaviruset (Covid-19) vill vi uppmana alla egenanställda att följa rekommendationerna och anvisningarna från folkhälsomyndigheten

Covid-19 ger ett eller flera av följande symtom:

• torrhosta
  • feber
  • andningsbesvär

Har du luftvägssymtom som hosta och feber, även lindriga symtom, är det viktigt att du stannar hemma från jobb och skola och begränsar sociala kontakter där smitta riskerar att överföras. Rekommendationen från folkhälsomyndigheten är att stanna hemma 1-2 dagar efter du tillfrisknat.

Behöver du sjukvårdsrådgivning bör du kontakta 1177 Vårdguiden. Det är viktigt att ringa först och inte åka direkt till en mottagning, för att undvika att smitta andra om du har covid-19.

Om du behöver resa, vänligen håll dig uppdaterad via lämpliga myndigheter nedan för aktuella reserekommendationer.

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/utrikesdepartementet/ www.folkhalsomyndigheten.se

UD avråder för närvarande:

• från alla resor till Hubei-provinsen i Kina och från onödiga resor till andra delar av Kina, med undantag för Hong Kong och Macao
  • från alla resor till Italien
  • från alla resor till Iran
  • från icke nödvändiga resor till staden Daegu och Gyeongbuk-provinsen i Sydkorea Råd för att skydda dig själv och andra från att bli sjuka
  • Undvik att röra ögon, näsa och mun
  • Håll minst 1 meters avstånd mellan dig själv och alla som hostar eller nyser.
  • Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltider, mathantering och efter toalettbesök. Handdesinfektion kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet att tvätta händerna.
  • Täck munnen och näsan med armvecket eller pappersnäsduk när du hostar eller nyser. Kassera sedan den använda näsduken omedelbart.

För generella frågor kring coronaviruset som inte handlar om sjukdomssymptom kan du ringa 113 13, det internationella informationsnumret.

Frågor rörandes dina uppdrag och Coronavirus

Om du har några frågor eller funderingar kring dina uppdrag som är relaterade till Coronaviruset Covid-19 så har vi upprättat ett särskilt telefonnummer som är +46 (0)76 001 26 60. Du kan också självklart alltid nå oss via växeln +46 771 15 10 00 eller e-post info@frilansfinans.se

Ta hand om dig!

För vår gemensamma organisation Frilans Finans genom;