Skogsmulles stipendium till Ylva Sandberg, Skövde

Ylva Sandberg tilldelas 2012 års stipendium från Gösta Frohms Skogsmullestiftelse för sitt engagerade och framgångsrika arbete som ideell ledare i Friluftsfrämjandets barnverksamhet.

- Vi har valt Ylva för att hon på ett kreativt sätt genomfört många nya idéer som ledare inom Friluftsfrämjandets barnverksamhet. Ylva är en glädjespridare och idéspruta som kan genomföra sina idéer genom olika arrangemang året runt för barn och familjer vilket är ovärderliga egenskaper som ideellt verksam ledare, säger Jill Westermark.

Med sitt entusiastiska ledarskap har hon startat nya aktiviteter, bland annat familjeverksamheten ”Lek och Sång i naturen” som är älskat av både barn och föräldrar.
- Att se en liten flicka eller pojkes ögon lysa när de får smaka, känna och leka i naturen tillsammans med sina föräldrar är en gåva. Det finns många eldsjälar inom Friluftsfrämjandets barnverksamhet och det är roligt att det vi gör är uppskattat, säger Ylva Sandberg

Motivering
Ylva Sandberg började 1996 som Skogsmulleledare och har därefter arbetat med barngrupperna Strövare, Frilufsare och ungdomsgrupper inom TVM. Hon har ett stort engagemang och har även utvecklat barnverksamheten i Friluftsfrämjandet och utbildat många nya ledare under åren.

Gösta Frohms Skogsmullestiftelse
Skogsmullestiftelsen bildades 1986 av Gösta Frohm. Han framhöll att vistelse i naturen genom rörelse, lek och äventyr för små och stora människor var friskvårdande. Stiftelsens ändamål är att främja detta genom att bland annat dela ut ett stipendium till den eller de ledare som bedöms ha gjort en kreativ insats för Friluftsfrämjandets barnverksamhet under året. Stipendiesumman för 2012 är 10.000 kronor.

- Det är roligt att vara barnledare i Friluftsfrämjandet. Jag har upplevt många magiska ögonblick och fått uppleva naturen genom barnens ögon och finurliga frågor. Stipendiet kommer jag att använda till att köpa nya djur till ”Lek och sång i naturen” samt utveckla min friluftsutrustning, säger Ylva Sandberg.

Ylva Sandberg, 070-309 40 91
Jill Westermark, ordförande i Gösta Frohms Skogsmullestiftelse