Friskis i siffror

Friskis&Svettis är 551 803 medlemmar i 158 ideella idrottsföreningar

• 110 föreningar i Sverige (529 909 medlemmar, vilket är över 5 % av befolkningen)
  • 40 föreningar i Norge (17 729 medlemmar)
  • Övriga är Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Paris, Luxemburg, London och Aberdeen (totalt 3 865 medlemmar)

Träningsställen

En förening kan ha ett anläggning, flera anläggningar eller ingen anläggning och bedriver då sin verksamhet i gympahallar, utomhus eller på andra sätt.

Största föreningen

Friskis&Svettis Stockholm är Sveriges största idrottsförening som grundades 1978 och har idag över 92 000 medlemmar och 16 anläggningar.

Mest ideellt engagemang

Cirka 17 000 ideella funktionärer engagerar sig i sin Friskis&Svettis-förening. Cirka 7 800 av dessa är ledare och tränare. Övriga är primärt värdar och förtroendevalda.

Friskis&Svettis har cirka 1 500 anställda medarbetare, varav nästan alla också har ett ideellt uppdrag i sin förening.

Träningen

Totalt finns cirka 80 träningsvarianter i utbudet, varje förening väljer själv vilka delar av utbudet som plockas in lokalt.

Under 2017 genomfördes i snitt 8 434 gruppträningspass varje vecka

1. Jympa medel med 948 pass/vecka
  2. Spin distans med 774 pass/vecka
  3. Jympa bas med 532 pass/vecka
  4. Skivstång 332 pass/vecka
  5. Cirkelgym med 328 pass/vecka
  6. Spin intervall med 318 pass/vecka
  7. Cirkelfys med 310 pass/vecka
  8. Yoga med 300 pass/vecka
  9. Jympa soft med 392 pass/vecka
  10. IMT med 288 pass/vecka

Över 100 000 timmar av vår Jympa genomförs varje vecka. Över 10 000 timmar av vår Yoga genomförs varje vecka.

Gym är mest populärt

Den individuella träningen (gym) är i besöksfrekvens större än gruppträningen. 80 % av Friskis&Svettis medlemmar har tillgång till gymträning. 77 av Friskis&Svettis föreningar har gym och multihall. 36 föreningar har utbildade Personliga tränare, totalt finns cirka 80 PT:s.

Egen utbildning

Friskis&Svettis utbildar sina egna ledare och tränare genom ett eget utbildningssystem. Totalt finns 30 utbildningar och 77 utbildare. För att få leda pass eller inspirera i gymmet behöver ledare och tränare licensieras, en slags uppkörning. Totalt är 165 licensierare engagerade inom Friskis&Svettis.

Faktan uppdaterades: Februari 2018.

Ingrid Hammarberg

Presskontakt Kommunikationschef +46 70 4650057