Friskis&Svettis i siffror

Nyhet   •   Feb 28, 2017 16:32 CET

Antal medlemmar i Friskis&Svettis 2016

Friskis&Svettis består av 159 ideella idrottsföreningar och 548 637 medlemmar

• 111 föreningar i Sverige (526 618 medlemmar vilket är 5,27% av befolkningen)
  • 40 föreningar i Norge (17 742 medlemmar)
  • Övriga är Helsingfors, Vanda, Köpenhamn, Bryssel, Paris, Luxemburg, London och Aberdeen (totalt 4 277 medlemmar)

En förening kan ha en anläggning, flera anläggningar eller ingen anläggning och bedriver då sin verksamhet i gympahallar, utomhus eller på andra sätt.

Friskis&Svettis Stockholm är Sveriges största idrottsförening som grundades 1978 och har idag över 92 000 medlemmar och 16 anläggningar.

Cirka 17 000 ideella funktionärer engagerar sig i sin Friskis&Svettis-förening. Cirka 7 800 av dessa är ledare och tränare. Övriga är primärt värdar och förtroendevalda.

Under 2016 genomfördes i snitt 8 744 gruppträningspass varje vecka

1. Jympa medel med 991 pass/vecka

2. Spin distans med 842 pass/vecka

3. Jympa bas med 523 pass/vecka

4. IMT med 414 pass/vecka

5. Skivstång 353 pass/vecka

6. Cirkelgym med 339 pass/vecka

7. Spin intervall med 321 pass/vecka

8. Jympa soft med 297 pass/vecka

9. Cirkelfys med 297 pass/vecka

10. Yoga med 290 pass/vecka

Över 100 000 timmar av vår Jympa genomförs varje vecka. Över 10 000 timmar av vår Yoga genomförs varje vecka.

Den individuella träningen (gym) är i besöksfrekvens större än gruppträningen. 78 % av Friskis&Svettis medlemmar har tillgång till gymträning. 140 av Friskis&Svettis alla anläggningar (förväxla ej med föreningar) har gym och multihall.

Totalt finns cirka 80 träningsvarianter i utbudet, varje förening väljer själv vilka delar av utbudet som plockas in lokalt.

Friskis&Svettis utbildar sina egna ledare och tränare genom ett eget utbildningssystem. Totalt finns 30 utbildningar och 77 utbildare. För att få leda pass eller inspirera i gymmet behöver ledare och tränare licensieras, en slags uppkörning. Totalt är 165 licensierare engagerade inom Friskis&Svettis.

Friskis&Svettis har cirka 1500 anställda medarbetare, varav nästan alla också har ett ideellt uppdrag i sin förening.