En jacka som håller Situation Sthlms säljare varma i vinter

Nyhet   •   Jan 10, 2018 09:07 CET

För Stockholms hemlösa är Situation Sthlm en viktig väg tillbaka till samhället, men tidningen hade det senaste tappat i upplaga. Säljarna upplevde det som svårt att synas på gatorna - problematiskt då de flesta av tidningsköpen sker spontant. Den 26 oktober var det premiär för jackan. En varm jacka med gott om funktionella fickor och en särskild säljarväst i en specialficka, som går att veckla ut under tiden man jobbar och ta av när man vill vara privat. Designad av Julia Andersen på Beckmans Designhögskola och förverkligad av Fristads. Nu har Situation Sthlms säljare arbetat i jackan i snart tre månader och det är fantastiskt roligt att få ta del av deras kommentarer på Facebook.

"Jag hämtade ut jackan en dag efter att den lanserats. På lanseringsdagen hade jag fullt sjå att sälja tidningen. Jackan har fungerat bra. Ett par väktare sa att 'har du klätt dig i uniform?'. Det bästa är att man kan ta av västen. Det spelar ingen roll för mig om folk ser att jag säljer tidningen, men det är bra att man kan välja om man vill gå civilklädd. Kunderna har känt på min jacka och sagt att den är fin. Jag har inte frusit i den hittills. Förut hade jag tunnare jacka och då frös jag. Att man håller sig varm när man säljer gör att man står ut längre", säger Adolf Arbelius försäljare i Gamla Stan.

”Det är bra som fan att vi alla har likadana kläder på oss. Mycket bättre än förut. Nu vet folk vilka vi är. Förut försvann man i mängden på nåt sätt. Jackan är skitbra, den är varm. Jävligt varm", säger Roger Weijmar, försäljare på Centralplan.

Även Ann Malmberg, säljare vid NK, som stod modell för lanseringskampanjen är nöjd med jackan.

"Jag påpekar för kunderna att vi har fått nya jackor. De säger att den är snygg. Sen lär vi ju synas i mörkret med reflexerna. Det blir ju lite mer enhetligt. Vi blir som en yrkeskår kan man säga, vi som säljer. Folk hittar oss bättre. Man ser på folk i dag att de hajar till när de ser jackan. Det är toppen att man kan ta av sig västen så man inte behöver gå omkring och vara Situation Sthlm-försäljare jämt. För gör nån nåt dumt med loggan på sig så drabbas hela tidningen på nåt sätt. Det är bättre att vi får ta ansvar själva för vad vi gör på vår fritid. Den är varm och skön också. Det kommer göra att man orkar stå och sälja tidningen längre. Man kan faktiskt simma i dem. De är så pass vattentäta. Fast det kanske vi inte ska göra. Men kommer det mycket snö så går det att stå ute i de här jackorna."

Om jackan

• Materialet i jackan är vindtätt och vattenavvisande med andasfunktion.
    Det har en vattenpelare på 10 000 mm och ger därmed ett väldigt bra skydd mot både regn och blåst.
  • Fristads har tagit tillvara på material från andra interna projekt för att skapa jackan som består av tre lager.
  • Jackan består av totalt 75 mönsterdelar, som är fördelat mellan 8 olika material.
  • Jackan består totalt av 39 komponenter, som tex tyg, vadd, foder, tråd, blixtlås och knappar.
  • Tidsåtgången för att sy en jacka i produktion är 126,6 minuter.
  • Skärsträckan för att skära till en jacka är 9535 meter.
  • Tygåtgång av ytamaterialet är 2,82 meter per jacka.