Fristads klär Skidskytte-VM i Östersund

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2019 15:45 CET

Fristads har tagit fram en unik klädkollektion som ska bäras av alla funktionärer under Skidskytte-VM i Östersund.

Sveriges största tillverkare av arbetskläder och huvudsponsor till Svenska Skidskyttelandslaget klär 1100 funktionärer inför VM i Östersund.

- Vårt uppdrag har varit att tolka Svenska Skidskytteförbundets VM-manér och översätta det i en klädkollektion som är anpassad för den miljö som funktionärerna befinner sig i, säger Jonatan Andersson, Marketing & E-commerce Manager på Fristads Sverige. Det är också en bra möjlighet för oss att nå ut till vår målgrupp, både i Sverige och Europa, samtidigt som vi visar bredden i vårt sortiment.

Fristads har utgått från befintliga produkter och bl.a. justerat designen på dragkedjor, sömmar och tampar för att ge dem ett sportigare uttryck och matcha färgerna för årets Skidskytte-VM. Resultatet blev funktionella och bekväma produkter i ett slitstarkt material som ska ge funktionärerna de bästa av förutsättningar.

- Feedbacken har varit väldigt positiv och vi är supernöjda med resultatet. Liftskortsfickan på vinterjackan är ett genidrag, de tror att vi kommer att få se en Fristadsinvasion i Jämtlandsfjällen den närmsta tiden. Även de smarta ficklösningarna på vinterbyxan är mycket uppskattade, säger Jonatan Andersson.

Som det sista steget försågs kläderna med logotyper för att ge plaggen en synbar profilering och binda samman kollektionen.

Projektet startades våren 2017 och plaggen levererades i december 2018.

- Kollektionen är jättesnygg och funktionell. Systemet med lager på lager har underlättat och skapar möjligheter att anpassa klädseln efter vilken typ av arbete man genomför. Hos oss kan samma person köra taxi på förmiddagen och skotta läktaren på eftermiddagen och då är den här anpassningen guld värd. Många av de 650 funktionärerna som redan hämtat sina kläder använder dem redan, även på fritiden, vilket innebär att man stöter på kompisar överallt. Östersund blir lite av ett Fristadsland faktiskt, säger Michael Brovinger, Funktionärsansvarig för VM 2019.

Patrik Jemteborn, VM-general för mästerskapet tillägger att en enhetlig och påkostad klädsel skapar stolta funktionärer som känner en stark samhörighet, vilket är en viktig drivkraft när man engagerar sig. Man kan säga att känslan är viktigare än funktionen, man blir en del av en helhet.

Skidskytte-VM i Östersund äger rum den 7-17 mars 2019.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonatan Andersson, Marketing & E-commerce Manager
E-post: jonatan.andersson@fristads.com

Michael Brovinger, Funktionärsansvarig VM 2019
E-post: michael@brovinger.se

Fristads VM-kollektion
Vinterjacka
Vinterbyxa
Fleecejacka
Underställ
Pikétröja
Skjorta
Bälte

Fristads är Sveriges ledande varumärke för arbetskläder och en del av Fristads Kansas Group, Europas största leverantör av yrkes- och profilkläder med flera starka varumärken som Fristads, Hejco, Acode, Martinson, B&C, Wenaas och Bragard. Koncernen bedriver verksamhet i mer än 20 länder och har två egna produktionsanläggningar. Fristads Kansas Group omsätter cirka 400 miljoner euro och har cirka 1 600 medarbetare.

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.