Fyra bolag samlas i Kwintet Sverige AB

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2011 07:00 CET

1 januari 2012 samlas de fyra bolagen Kwintet Fristads AB, Indiform AB, Martinson Konfektion AB och Wenaas AB i Kwintet Sverige AB. Bolaget omsätter cirka 1,2 miljarder SEK och har 200 anställda. Huvudkontoret kommer att ligga i Borås. Kwintet Sverige blir fortsatt Sveriges i särklass största bolag inom arbetskläder.

– Som ett enda bolag kan vi kraftfullt stärka vår position. Vi kan dra nytta av varandras kunskaper  och erfarenheter på ett effektivt sätt. Vi vinner också på att samköra ekononomistödsystem och IT-funktioner, säger Stefan Dinér, VD för Kwintet Sverige.

Kwintet Sverige ingår i Kwintet Group, som är den största leverantören av arbetskläder i Europa. Kwintet Group har det bredaste utbudet av arbetskläder för alla professionella yrken. Omsättningen är cirka sex miljarder SEK.

En av de positiva effekterna blir en ökad satsning på Borås.

– Borås blir centrum för produktutveckling inom heavy workwear i koncernen och vi får då ökade resurser för utveckling och framtagning av nya produkter, säger Stefan Dinér.

Åtta varumärken finns representerade hos Kwintet Sverige:

Fristads – tyngre arbetskläder

Acode – profilkläder

Hejco – yrkeskläder inom hotell, restaurang, vård och omsorg

Bragard – yrkeskläder inom hotell och restaurang

Clinic Dress – yrkeskläder inom vård och omsorg

W112 – skyddskläder inom ambulans och brandkår

Kwintet Solutions – (före detta Indiform) specialdesignade yrkeskläder för större företag

Martinson – personal- och patientkläder för vård- och operationsavdelningar