Kwintet i nya storaffärer med McDonald’s och Scania

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 07:00 CET

Kwintet har fått nya ordrar från McDonald’s respektive Scania om leverans av arbetskläder till koncernernas bolag i Europa.
– Kwintet har levererat arbetskläder till oss i femton år. Uniformen är en viktig del av restaurangupplevelsen för gästen och för våra medarbetare. Nu har Kwintet efter en tuff upphandling återigen fått vårt förtroende. De uppfyller våra höga krav på kvalitet, service och socialt ansvar, säger Magnus Leyder, inköpschef för McDonald’s Sverige.

Kwintet har fått McDonald’s uppdrag att leverera arbetskläder till 20 000 restau­rang­anställda i Norden. Det är en komplett uniform med byxa, skjorta eller t-shirt/piké.
– Vi har tagit fram en helt ny specialkollektion som har inspirerats av det gröna färgkonceptet som McDonald’s anammat i sin inredning. Restaurangbranschen är en extremt tuff miljö, därför har kvalitetskraven varit extra hårda, säger Christian Nilsson, Affärsområdeschef, Solutions.
Kwintet är anslutna till Fair Wear Foundation (FWF) och leverantörernas Code of Conduct baseras på FWF:s Code of Labour Practice.

Kwintet kommer även att förse 9 000 servicetekniker på Scanias auktoriserade verkstäder i Europa. Med en enhetlig och modern kollektion ska de anställda profilera sig, stärka Scanias varumärke och öka samhörigheten.
I kollektionen ingår overaller, byxor och en jacka. De uppfyller Scanias höga krav på kvalitet, sömnad, detaljer och färg.
– Ordern från Scania är en av Kwintets enskilt största hittills. Vi levererar sedan tidigare alla arbetskläder under varumärket Fristads, till produk­tionspersonalen i fabrikerna runt omkring i Europa, säger Jerry Nilsson, Key Account Manager, Solutions.

För mer information:
Christian Nilsson, Affärsområdeschef, Solutions 033-23 73 48

Kwintet Sverige är en del av Kwintet-koncernen, som är Europas största leverantör av arbets- och profilkläder. Inom koncernen finns varumärken som Fristads, Kansas, Acode, Hejco, Bragard, Clinic Dress, B&C och Wenaas.
Kwintet finns representarade i 24 länder och har fem egna tillverkningsenheter. Koncernen omsätter ca 600 MEUR och har 3 300 anställda. I slutet av 2005 förvärvades bolaget av det europeiska investmentbolaget IK Investment Partner.