Välkommen på vernissage O/SYNLIG

Pressmeddelande   •  Dec 07, 2016 14:22 CET

Foto: David Hamp / RBLS

Tolv studenter från Beckmans Designhögskola visar plagg för att synliggöra försäljarna av Situation Sthlm.

I höstas inleddes samarbetet mellan Situation Sthlm och Beckmans, projektet o/synlig, med syftet att synliggöra försäljarna av Situation Sthlm. Tolv studenter som läser tredje året på modeprogrammet på Beckmans Designhögskola fick i uppdrag, att under två veckor, individuellt och i samråd med försäljarna, skapa idéförslag för klädsel till försäljarna av tidningen Situation Sthlm.

Under fyra dagar, 15 december till 18 december, ställs plaggen ut på utomhuspaviljongen på Fotografiska i Stockholm. Utställningen är gratis för allmänheten. Efter utställningsperioden utser Situation Sthlm och försäljarna en vinnande klädsel. I januari tillkännages det vinnande bidraget på Beckmans. Fristads Kansas kommer att stå för produktionen av det vinnande bidraget.

Välkommen till öppning av utställningen den 15 december!

På plats finns studenter, försäljare av Situation Sthlm och representanter för Situation Sthlm, Beckmans Designhögskola och sponsorer – Fristads Kansas, Volt reklambyrå, Fotografiska, Whitehead PR, RBLS och Ineko. Polarbröd bjuder på Renklämmor och Blossa bjuder på alkoholfri Glögg.

OSA: senast den 12 december petra@whiteheadpr.net 073-440 78 31

FAKTA SITUATION STHLM

Tidningen Situation Sthlm som säljs av hemlösa människor skildrar Stockholm, dess invånare, händelser och företeelser. Tidningen har funnits i 21 år ges ut 12 gånger om året, har en upplaga på 27 200 och 128 000 läsare. Säljarna av tidningen köper sina nummer för 25 kronor styck, och säljer dem för det dubbla. All vinst behåller de själva.

Fristads Kansas har utvecklat innovativa arbetskläder i 90 år och är ett ledande varumärke inom arbetskläder i Europa. Företaget är en del av Fristads Kansas Group som är Europas största leverantörav arbets- och profilkläder. Fristads Kansas Group finns representerad i mer än 20 länder och har tre egna produktionsanläggningar. Koncernen omsätter ca 500 miljoner Euro och har 1900 medarbetare.