Frösunda Omsorg begär samrådsmöte med Sundbybergs stad

Frösunda Omsorg har kallat Sundbybergs stad till ett samrådsmöte enligt paragraf 22 om Ekbacken hus H måndagen den 23 oktober.

– Vi är bekymrade över att staden redan från uppdragets start fokuserat på att göra en ovanligt omfattande formaliagranskning. Vi vill fokusera på att samarbeta för att utveckla omsorgen för de boende. Vi har kallat till mötet för att undersöka hur vi kan gå vidare, säger Per-Otto Waern, Affärsområdeschef vid Frösunda Omsorg.

Efter Frösundas övertagande av Ekbacken hus H den 1 april i år påbörjade Sundbyberg uppföljningarna redan första veckan. Detta utan att ta hänsyn till den detaljerade uppstartsplanen i avtalet som innehåller tydliga tidpunkter för när olika delar av anbudet ska finnas på plats. Staden har i detta fall valt att detaljgranska formalia i stor omfattning där svaren ideligen ledde till ytterligare krav på detaljer och formaliafrågor.

Frösunda Omsorg välkomnar att staden granskar och följer upp omsorgen. Bolaget har följt planen, svarat på allt som staden begärt och har dessutom infört såväl svenskundervisning som utbildat värderingsledare utöver avtalet, vilket lett till stora förbättringar.

– Vi hoppas att staden inser utmaningarna i verksamheten och innebörden av sin avtalsrättsliga lojalitetsplikt att inte bara göra ”inspektioner” utan också samarbeta med oss och underlätta vår gemensamma uppfyllelse av avtalet, förklarar Frösunda Omsorgs Per-Otto Waern.

Det är Frösunda Omsorgs avsikt att uppfylla avtalet och genomföra sitt anbud som staden accepterat i sin helhet. Frösundas förhoppning är att detta samrådsmöte ska leda till att staden, liksom vi, visar att de vill lägga grunden för ett gott samarbete framåt som gagnar de boende.

Jenny Kölfors, kommunikationschef Frösunda Omsorg,
telefon 070-575 76 10, e-post jenny.kolfors@frosunda.se