Nära 2 000 hundraåringar i Sverige

Under de senaste 20 åren har antalet personer i Sverige som har fyllt 100 år ökat med nästan 250 procent. Den 31 december 2016 fanns det 1 981 svenskar som var 100 år. År 2050 beräknas det finnas närmare 7 500 hundraåringar i landet. Det visar statistik från SCB som sammanställts av Frösunda Omsorg inför internationella dagen för äldre.

Det är ett välkänt faktum att Sverige och Europa har en åldrande befolkning. Om man bara går 100 år tillbaka i tiden karakteriserades befolkningen i Sverige av många unga och få äldre. Men i takt med att vi lever längre och föder färre barn har åldersstrukturen diametralt förändrats.

- Vi blir allt fler äldre och andelen yngre minskar. Det här kommer att ställa stor krav på äldreomsorgen i framtiden. Inte bara i form av platser utan nästa generation kommer också att ställa helt andra krav på att själva få bestämma över hur de vill leva sitt liv, även när de inte längre klarar sig själva hemma, säger Per-Otto Waern, affärsområdeschef på Frösunda Omsorg.

Alla svenskar som fyller 100 år får ett telegram från kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia. Och antalet som uppmärksammas på detta sätt blir allt fler. Från 2010 fram till 2050 förväntas andelen äldre i befolkningen öka med 30 procent, enligt SCB:s befolkningsprognos.

Störst ökning av 100-åringar har Gävleborgs län haft med 287 procent. Det län som har haft minst ökning är Blekinge län, men även där har det faktiskt ökat med hela 67 procent.

Tips från en 100-åring:

Men vad ska man då göra för att uppnå denna aktningsvärda ålder? Karin Ahlerup som bor på Ängabogården i Alingsås fyllde 100 år för någon vecka sedan. Hennes tips för att uppnå 100 är: - Jag har haft turen att få vara frisk, jag har snälla barn och jag har fått bo i Sverige. Något annat som jag tycker är viktigt är att arbeta med ett yrke som känns viktigt och att resa mycket. Sen ska man vara aktiv och nyfiken på livet.

Anna Lassen, kommunikatör, Frösunda Omsorg, telefon 010-130 37 14