Nytt verktyg ger en bättre vardag på gruppboende i Falkenberg

Under våren introduceras verktyget Funca på Frösunda Omsorgs gruppboenden i Falkenberg. Funca är ett webbaserat arbetsredskap som har till uppgift att förbättra både delaktighet och självbestämmande för vuxna personer på grupp- och serviceboende.

Efter ett lyckat pilotprojekt på gruppboenden i Gävle har nu Frösunda Omsorg beslutat att även införa Funca på flera grupp -och serviceboenden i Falkenberg med start januari 2018. Detta ingår i ett större samverkansprojekt inom Teknik och Kognition mellan Frösundas enheter i Gävle och Falkenberg.

Funca innebär att medarbetarna på gruppboendet registrerar in uppgifter i verktyget som ska hjälpa funktionsnedsatta till en bättre vardag. Uppgifterna analyseras därefter för att rätt åtgärder och stöd åt de boende ska kunna sättas in. Genom att testa ett fåtal stödinsatser åt gången och vara uthållig i arbetet har bättre resultat än tidigare kunnat uppnås.

Funca är framtaget på uppdrag av Socialdepartementet och är en del av den satsning som Frösunda Omsorg nu arbetar med för att ta fram nya innovativa tekniska hjälpmedel som bidrar till en högre livskvalitet för de boende. Ett annat är verktyg som används är "Dagboken", ett digitalt bildbaserat kommunikationshjälpmedel.

- Både verksamheterna i Gävle och Falkenberg kommer att ingå i PictureMyLifes pilotprojekt för hjälpmedlet "Dagboken". I dagboken kan kunderna själva, eller med hjälp av medarbetare ladda upp bilder, filmer och skriva texter från dagens händelser. Dokumentationen ger stöd för minnet, skapar struktur under dagen och stärker det sociala nätverket, säger Jennie Skillt, konceptledare på Frösunda Omsorg.

Funca.nu
PictureMyLife.se

För mer information, kontakta:
Lars-Ola Nordqvist, PR&Kommunikation
lars-ola.nordqvist@frosunda.se, 070-689 11 20