Dina Alami

Fryshusets ambassadör Dina Alami talar på FN:s Peace Talks i Geneve

Nästa vecka åker Fryshusets unga representant Dina Alami till Geneve för att tala på FN konferensen Peace Talks, tillsammans med organisationen Interpeace.

Dinas intresse för fred- och säkerhetsfrågor började under uppväxten i en av Stockholms förorter. Där blev hon vittne till dödligt våld och såg effekterna det hade på henne själv och hennes närområde. Nu arbetar hon för att skapa möten mellan unga och politiker och att bygga broar mellan grupper i Sverige som annars inte träffas. Hon var även Fryshusets unga ambassadör i Almedalen 2018 där hon i paneler och seminarium pratade om hur man måste börja inkludera unga i beslutsfattande, på riktigt. Hon har även gått utbildningen Mpower som Fryshuset håller tillsammans med Lottakåren.

Fryshuset arbetar tillsammans med andra fredsorganisationer i Sverige för att effektivisera implementeringen av FN:s säkerhetsrådsresolution 2250. Resolutionen som kom till i december 2015 finns till för råda bot på att unga ofta är exkluderade i det politiska beslutsfattandet. Den uppmanar till att unga vuxna bättre måste inkluderas i det internationella arbetet för fred och säkerhet, och ges större möjligheter att organisera sig för att kunna få inflytande. Konflikt, brottslighet och annat våld påverkar just unga på en mängd olika sätt, bland annat genom dödsfall, sexuellt och könsrelaterat våld, social, politisk och ekonomisk exkludering, upprepad brottsutsatthet och psykologiskt trauma och identitetsbaserad diskriminering. Trots detta är de underrepresenterade i fredsarbetet. Vi jobbar också efter de globala målen, där vi tror på att unga måste inkluderas i arbetet för fredligare och inkluderande samhällen.

Att Dina nu får åka och tala om hur hon ser på freds-och säkerhetsarbete vid Geneva Peace Talks på FN är en fantastisk möjlighet för henne att låta ungas röster höras i frågan och vi är verkligen otroligt stolta över att kunna stå bakom henne i detta.

Här kan du läsa mer om konferensen: https://www.peacetalks.net/pt-events/geneva-peace-talks-2019/

Vill du veta mer? Kontakta Sarah.dolah@fryshuset.se