Abel Abraham. Foto: Linda Åldal / Fryshuset

Abel Abraham är Årets revanschist

Anders Carlbergs hederspris till Årets revanschist går till en person som trots motgångar styrt sin energi i en positiv och samhällsnyttig riktning och som nu ger tillbaka till samhället i sann Anders Carlberg-anda. Abel Abraham lever verkligen efter Anders Carlbergs motto att alltid tända ett ljus när det är mörkt. Det har blivit Abels framgångsrecept och hans hoppfullhet smittar av sig på omgivningen.

Abel Abraham sökte efter sin masterexamen mer än 273 jobb utan att få napp. Trots det gav han aldrig upp hoppet om att få det jobb han förtjänade. Genom sin passion för fotboll kom han så småningom in på biljettförsäljningen på Hammarby fotboll, men drivkraften att skapa förändring ledde honom vidare. Idag är han Manager för Samhällsansvar på Hammarby Fotboll och har redan rört om i fotbollssverige, bland annat genom projektet ”Samhällsmatchen”.

– Det känns stort, jag är extremt hedrad av priset. Jag trodde det var ett skämt när jag först fick samtalet. Det är svårt att ge sig själv beröm, jag skulle kunna hitta tio personer från min gamla gård i Rinkeby som förtjänar det minst lika mycket, säger Abel Abraham.

Abel Abraham är 31 år och uppvuxen i Rinkeby men bor idag i Bredäng. Abel ser sig inte själv som revanschist, utan en vanlig kille som kämpat på som alla andra.

­

– Det finns många eldsjälar ute i olika förorter som inte får någon cred. Jag har fått förståelse för hur världen fungerar genom att växa upp där jag växte upp. Det är en enorm smältdegel. Speciellt under tidigt 90-tal. Det var många som kom då. Det ger en perspektiv, det är givande. Rinkeby är förmodligen Sveriges mest stigmatiserade område, men jag hade inte bytt bort min barndom för 15 miljarder kronor. Det finns flera som förtjänar det här priset lika mycket som jag. Men man hittade mig och det är jag extremt tacksam över, säger Abel.

Efter sin masterexamen sökte Abel utan framgång ett stort antal jobb. På frågan hur han kunde hålla modet uppe trots motgångarna svarar Abel:

– Det tär på ens självbild att söka så många jobb utan resultat. Men alternativet att sluta har aldrig funnits för mig. Man ska komma ihåg vart man kommer ifrån, att andra har det värre än en själv, så det gäller att ha lite perspektiv. Mina föräldrar har haft det tufft, inte jag. När man lever nära personer som har haft det tuffare än en själv får man ett annat perspektiv på livet.

­– Jag har kämpat och haft tur, känt någon som hjälpt mig. Om jag som är född här i Sverige och har pluggat på universitet i fem år, behövde söka 273 jobb efter examen, hur ska då andra få jobb? De är ju offside innan dom ens tagit löpning.

Idag är Abel Manager för Samhällsansvar på Hammarby Fotboll. Om sin roll idag säger han:

– Alla har någon slags drivkraft, det gäller bara att hitta den. Vissa vet vad de vill göra, andra behöver stöttning och backning, att få höra att ”vi kan hjälpas åt”. Jag tror och hoppas vi fyller en funktion på det sättet. Vi som fotbollsklubb når ut till en annan typ av målgrupp än vad kanske andra företag kan göra. Vi är ett så pass stort varumärke. Man måste inte hålla på Hammarby för att ta del av våra initiativ. Hammarby som samhällsaktör är starka, men vi är starkare tillsammans med andra aktörer.

Om Anders Carlbergs minnespris

Fryshusets grundare Anders Carlberg inspirerade människor att praktisera medmänskligt mod, att tro på sig själva och våga växa även då ingen annan trodde att det fanns en chans att lyckas. Anders Carlberg avled i januari 2013. För att hylla hans minne skapades en minnesfond som aktiverades 2016, då för första gången hederspriser och ett stipendium delades ut till personer som verkat i Anders Carlbergs anda.

Priset delas ut som två hederspriser, Årets påverkare och Årets revanschist och som ett stipendium till Årets unga förebild, samt ett hederspris för ”Livsgärning”.

Juryn för 2018 års prisutdelning består av: Johan Oljeqvist, Fryshusets vd, Leo Razzak, social entreprenör, Lawen Redar, riksdagsledamot, Alexandra Mörner, näringslivsprofil, Mikael Gordon Solfors, näringslivs-/nöjesprofil, Tjia Torpe, politisk kulturprofil.Beatrice Clarke, idrottsprofil.

Kontakt

För pressbilder, citat och intervjuer, kontakta gärna Carin Balfe Arbman, carin.balfe-arbman@fryshuset.se, 070-633 35 08

Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra! www.fryshuset.se