Alexandra Pascalidou. Foto Thron Ullberg

Alexandra Pascalidou är Årets påverkare

Anders Carlbergs hederspris till Årets påverkare går till en person som har använt sin röst i det offentliga rummet för att göra skillnad för en person eller grupp i utanförskap. Alexandra Pascalidou har sin senaste bok ”Mammorna” lyft fram berättelser från 20 kvinnor i utsatta områden. Hon har brutit tystnaden som omger förortens mammor och genom sin bok synliggjort deras drömmar, kamp och liv. Hon ger förortens mammor en röst. Därför är hon Årets påverkare.

Fryshusets grundare Anders Carlberg var en gränslös eldsjäl. Hans tro på människor och deras förmåga att växa och utvecklas var fullkomligt obeveklig – och mest av allt trodde han på dem som ingen annan trodde på, de som inte ens trodde på sig själva. Fryshuset önskar med Anders Carlbergs minnespris inspirera andra till handlingar i Anders anda och visa att alla kan påverka och göra skillnad i samhället.

Journalisten och författaren Alexandra Pascalidou har valt att berätta mammornas historia, främst eftersom hon anser att förorternas mammors berättelser är helt frånvarande i offentligheten.

– Mammornas röster har aldrig riktigt rymts trots att vi lever i världens mest jämställda och demokratiska land. Ingen har velat lyssna på dem. Varken forskare eller makthavare och medier. Många talar om dem men nästan ingen talar med dem, säger hon.

– Att få den här utmärkelsen känns som en välbehövd vindpuff i ryggen. Som journalist och författare vill jag lyfta fram de ohörda och oberättade berättelserna. Jag vill ge maktlösa människor röster. Jag vill vrida strålkastarljuset mot samhällets skuggsidor. Jag vill bidra till den mångfald som medier ofta går miste om, säger hon.

Alexandra Pascalidou är även en uppskattade föreläsare. Som föreläsare ser hon som sin uppgift att ingjuta mod och hopp hos barn och unga, hos människor som precis som hon kommer från platser som ofta kallas för ”ingenstans”.

– Jag vill visa människor som kommer från fattiga förorter, enkla arbetarhem och trasiga familjer att vi kan mer än många tror. Att vi har en potential som inte alltid tillvaratas och erkänns men som vi kan använda oss av för att bryta ny mark och förändra världen, säger hon.

Om Alexandra Pascalidou

Journalisten och författaren Alexandra Pascalidou är 48 år, och kom till Sverige som sexåring. Hon växte upp i Stockholmsförorten Rinkeby, idag bor hon på Södermalm i Stockholm. Alexandras första bok Bortom Mammas gata kom 2001. Flera av hennes böcker har uppmärksammats med priser och utmärkelser. Boken Mammorna har nominerats till August-priset.

Om Anders Carlbergs minnespris

Fryshusets grundare Anders Carlberg inspirerade människor att praktisera medmänskligt mod, att tro på sig själva och våga växa även då ingen annan trodde att det fanns en chans att lyckas. Anders Carlberg avled i januari 2013. För att hylla hans minne skapades en minnesfond som aktiverades 2016, då för första gången hederspriser och ett stipendium delades ut till personer som verkat i Anders Carlbergs anda.

Priset delas ut som två hederspriser, Årets påverkare och Årets revanschist och som ett stipendium till Årets unga förebild, samt ett hederspris för ”Livsgärning”.

Juryn för 2018 års prisutdelning består av: Johan Oljeqvist, Fryshusets vd, Leo Razzak, social entreprenör, Lawen Redar, riksdagsledamot, Alexandra Mörner, näringslivsprofil, Mikael Gordon Solfors, näringslivs-/nöjesprofil, Tjia Torpe, politisk kulturprofil.Beatrice Clarke, idrottsprofil.

Kontakt

För pressbilder, citat och intervjuer, kontakta gärna Carin Balfe Arbman, carin.balfe-arbman@fryshuset.se, 070-633 35 08

Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra! www.fryshuset.se