Fryshuset arrangerar musiktävling

Fryshuset arrangerar musiktävling

Den 2 juni går FRYSHUSET TAKE OVER av stapeln. En musiktävling för unga som skriver egen musik, där finalisterna får uppträda live i Kungsträdgården under Rockbjörnen. Sista anmälningsdag för deltagare är den 25 maj.

Talangtävlingen är för alla ungdomar mellan 13-25 år som skriver egen musik. Sång, spoken word, live band, rap, hip hop, pop, rock, soul, country, power ballad, jojk, acapellagrupper - alla genres är välkomna. Juryn består av Filippa Nässil, Pablo Paz, Sofia Lilja samt Ronja Kadir och kommer vara på plats både den 2 juni och under finalen under Rockbjörnen den 15 augusti.

Jurymedlemmarna är inte bara är skarpa namn inom industrin utan även aktuella förebilder för unga, med berättelser som på många sätt är inspirerande för unga på väg in i branschen, men även för unga utanför den.

Filippa Nässil, Thundermother

Låtskrivare, gitarrist och grundare av bandet Thundermother, en klockren profil och förebild för unga tjejer i rockvärlden, en scen som annars är överrepresenterad av killar.
Filippa har sedan deras debutalbum 2014 spelat på Europas största festivaler och turnérat tillsammans med namn som Danko Jones, Michael Monroe, W.A.S.P och D.A.D. I Januari 2018 släpptes deras tredje studioalbum och bandet är under våren på europaturné.

Pablo Paz, NBL Sound

Producent och låtskrivare inom hiphop världen, ett stort namn bland unga och ständigt aktuell med ny musik och låtar på topplistor.
Producent, låtskrivare och delägare av NBL Sound. Grammis-nominerad som bland annat ligger bakom megahiten “Hey Baby” med Lamix. Han har utöver sin egen musik varit delaktig i ett flertal artisters karriärer och jobbat med namn som Linda Pira, Cherrie, Pato Pooh, Jireel m.fl.

Sofia Lilja

Sofia Lilja har lång erfarenhet av att arbeta med rösten som redskap och har varit sångcoach på TV4- succén Idol i nio säsonger. Hon är idag verksam som coach, föreläsare samt utbildare och inspiratör. Sofia är flitigt anlitad av Sveriges artist- och skådespelarelit för att coacha dem till att övervinna sina rädslor, stärka sitt personliga varumärke och maximera prestationen i skarpt läge. Sofia har coachat internationella världsstjärnor till att hantera pressen och toppleverera inför en mångmiljonpublik i direktsänd TV.

Ronja Kadir, Sony Music Sweden

Project- & Distribution Manager, ständigt på jakt efter nya låtar och har fler spellistor än vad hon kan räkna.
Hemkommen från marknadsföringsstudier i USA började Ronja på Sony Music sommaren 2015. Ronja har alltid haft musik som största intresse och är ständigt på jakt efter nya låtar. Hon började jobbet på Sony med att kurera spellistor och hade övergripande ansvar över bland andra hiphop och R&B-listorna. Hon blev sedan ansvarig över Sonys distributioner där hon än idag är kontaktperson för alla labels som Sony distribuerar. Ronja blev kort därefter även projektledare och jobbar idag med artister som Lamix och hela NBL Sound, Niello, Lilla Namo och Imenella.

Fryshuset jobbar för att unga genom sina passioner ska få möjlighet att förändra världen, och med den här tävlingen vill vi ge unga musikintresserade runt om i Sverige chans att uppträda med egen musik framför förebilder i branschen och i slutändan – ett fullsatt Kungsträdgården.

Mer information hittas på eventets instagramkonto @fryshusettakeover.

Vad: Talangtävling för unga på Fryshuset där två finalister kommer få möjlighet att uppträda i Kungsträdgården i samband med Rockbjörnen 2018.

Var: Klubben, Fryshuset i Hammarby Sjöstad

När: 2 juni, 15.00 - 19.00

Regler: Bara eget material, inga covers.

Anmälan: maila låt + kort info om dig/er senast den 25 maj till fhtakeover@gmail.com

Presskontakt:

Amelie Sandström, Kommunikatör Fryshuset Hammarby Sjöstad

Amelie.sandstrom@fryshuset.se

Malin Högberg, Projektledare Fryshuset Hammarby Sjöstad

Malin.hogberg@fryshuset.se

Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra!

Om Rockbjörnen

Rockbjörnen är fansens musikpris och har delats ut av Aftonbladet sedan 1979. I dag är Rockbjörnen det mest kända musikpriset i Sverige och 2017 fick Aftonbladet in över 1 miljon röster. De senaste tre åren har runt 10 000 fans samlats i Kungsträdgården för att se den stora prisutdelningen som direktsänds på flera plattformar inklusive Aftonbladet och Youtube. Rockbjörnen 2018 drog i gång sin nomineringsfas den 9 maj och förra året stod bland annat Zara Larsson, Hov1 och Håkan Hellström som vinnare.