Fryshuset i musikintegration med Sweden Aid Orchestra för att hedra minnet av offren på Utøya

På söndag den 22 juli har det gått exakt ett år sedan massakern på Utøya ägde rum. För att hedra minnet av offren har Sebbe Staxx (känd från rappgruppen Kartellen) och musikproducenten Stress (Can ”Stress” Canatan ) skrivit "Kringsatt av fiender", en låt som nu sätts upp med Sweden Aid Orchestra - musiker från Sveriges främsta symfoniorkestrar och vokalgruppen The Real Group på kör och refräng.

Sebbe har spenderat väldigt mycket tid i Norge då hans pappa är norrman från Steinkjer och hälften av hans släkt är bosatt i Oslo, Trondheim och Steinkjer. Sebbe har alltid känt sig norsk och har starka rötter och kopplingar till Norge. När dådet ägde rum den 22 juli förra året blev Sebbe väldigt illa berörd. Han hade svårt att förlika sig med att en man dödat alla dessa ungdomar på detta fruktansvärda sätt. I sin sorgbearbetning över dådet gjorde han det han är bäst på. Han satte sig och skrev. Resultatet får du höra i "kringsatt av fiender."

Sebbe och Stress arbetar med kulturprojektet "Skriv dig fri", ett projekt inom Fryshusets verksamhet Lugna Gatan. I och med det kom de i kontakt med Sweden Aid Orchestra som genom att skapa konst samlar in pengar till olika välgörande verksamheter. Sweden Aid Orchestra-projektet bygger på de inblandades engagemang och vilja att bidra till något som känns viktigt med sin konst och sitt kunnande.

Alla intäkter från låten "Kringsatt av fienden" går till den norska verksamheten Agenda X, ett antirasistiskt och inkluderande projekt i Norge. Läs mer på www.agendax.no

Kringsatt av fienden är;
Skriven av: Sebastian Stakset, Leo G Carmona, Rune Stakset, Nordahl Grieg, Otto Mortensen
Producerad av: Can ”Stress” Canatan
Arrangerad av: Per Ekdahl

Release med video på Youtube den 22 juli, 2012
2012 Soblue Music, under exclusive license to Universal Music AB

Tid och plats där låten kommer att framföras:
Gävle Konserthus: 23 september 2012 kl 18.00 med föreläsning 1 timme före, kl 17.00.
Stockholms Konserthus: 24 september 2012 kl 19.30 med föreläsning en timme före, kl 18.30.
Västerås Konserthus: 25 september 2012 kl 19.30 med föreläsning en timme före, kl 18.30.

Biljettpris: 395:-  Biljetterna säljs via: www.swedenaidorchestra.com

Konserterna anordnas av Sweden Aid Orcestra där 100 % av alla intäkter går till utvalda förmånstagare. Läs mer på: www.swedenaidorchestra.com

För mer information, kontakta:
Aron Eriksson, Lugna Gatan, Fryshuset
Aron.Eriksson@fryshuset.se, tel: 0739 50 23 77

• Vi skapar gränslösa möjligheter för unga att genom sina passioner förändra världen.
  • Vi ger unga verktyg att ta makten över sin framtid genom att tillvarata sin inre kraft och motivation.
  • Vi arbetar med alla unga och fokuserar särskilt på dem som lever i eller riskerar att hamna i utanförskap. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till.
  • Vi lyssnar in vad som händer i samhället och är snabba på att agera. Vi ser möjligheter där andra ser problem. Vi är tillräckligt modiga för att våga skapa förändringar, om och om igen.