Poeten och spoken word-artisten Elias Abi Jaber samt skådespelarna Hussein Al Saidan och Zin Dusim som medverkar i "Klipp han". Foto: Nadim Elazzeh.

Göteborgspremiär för Teater Fryshusets pjäs om dödsskjutningarna

Teater Fryshusets Klipp han har Göteborgspremiär på Folkteatern den 15 mars. En pjäs om dödsskjutningarna som drabbar unga runt om i landet.

På scenen står de Göteborgsbaserade skådespelarna Hussein Al Saidan och Zin Dusim samt poeten och spoken word-artisten Elias Abi Jaber. För regin står Emil Rosén Adsten och Ulf Stenberg.

- Vi berättar de här berättelserna för att vi måste. Våra barn skjuter ihjäl varandra. Det finns inga enkla lösningar på komplicerade problem; en del av konflikterna går generationer tillbaka. Det här är vår tids mest akuta utmaning, och nu måste vi tillsammans vända detta och skapa lösningar, för oss alla, säger Emil Rosén Adsten och Ulf Stenberg.

Klipp han är en inblick rakt in i verkligheten, i dödsskjutningarna som drabbar landets unga. Hör berättelserna från de som är inblandade i skjutningarna. Hur blir man den som tar upp en pistol och skjuter ett barn i huvudet? Och hur ska man som brottsoffer hantera vetskapen om vem som mördat ens son, syskon eller bästa vän utan att kunna säga något till polisen på grund av rädsla för hämnd? Genom att lyfta dokumentära berättelser från offer och förövare görs här ett försök att förstå vilka krafter som satts i spinn, hur de påverkar oss – och hur man ska stoppa dem.

Uppsättningen har tidigare spelats för utsålda hus på Unga Dramaten och på Malmö Stadsteater (då med andra medverkande) och är ett samarbete mellan Teater Fryshuset/Fryshuset Göteborg, Unga Dramaten och Folkteatern. Efter varje föreställning följer ett samtal då publiken även kan ställa frågor och lyfta egna tankar.

Klipp han

Medverkande: Hussein Al Saidan, Zin Dusim och Elias Abi Jaber (poet/spoken word-artist)
Regi: Emil Rosén Adsten, Ulf Stenberg
Koreografi: Emil Rosén Adsten
Musik: DJ Kawon
Spoken word-texter: Elias Abi Jaber
Ljus: Jesper Larsson

Göteborgspremiär 15 mars på Folkteatern Göteborg, Lilla Scenen.
Spelas 15-28 mars.

Biljetter här: https://www.folkteatern.se/evenemang/klipp-han

För mer information och för bokning av intervjuer, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig Folkteatern Göteborg, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.

Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra!