Växjös främsta energispridare koras på Fryshusandan

Växjös främsta energispridare koras på Fryshusandan

I samband med Fryshusandans besök i Växjö delas Vattenfalls Energispridarpris på 30 000 kronor ut till en lokal ungdomsverksamhet. Syftet med priset är att uppmärksamma viktiga insatser som görs för barn och unga i Växjö.

Fram till den 25 februari kan alla som vill lägga en röst på sin favoritkandidat på www.fryshuset.se/fryshusandan

När är konferensen: 2-3 mars 2011
Var: Växjö konserthus

Information och program hittar du på: www.fryshuset.se/fryshusandan

Här är de nominerade;

Tjejer emellan/Ideella föreningen Dalbo
Föreningen tjejer emellan, är precis som namnet säger, en mötesplats för unga tjejer där delaktighet har stor betydelse. Det är tjejerna själva från högstadiet och gymnasiet som tillsammans med en projektledare bestämmer vilka roliga aktiviteter de vill hitta på.  Föreningen har också en otroligt viktig målsättning, att fler unga tjejer ska vara delaktiga i utvecklingen i sitt närområde och att bidra till integration mellan olika etniska grupper.

Kontaktperson: Peter Lundgren
Telefon: 070 21 22 609
Mail: peter.lundgren@kommun.vaxjo.se

Theleborgs Ryttarsällskaps ungdomssektion
Ungdomssektions styrelse består av nio duktiga och ansvarstagande tjejer. Det som är extra unikt här är att man engagerat yngre medlemmar i det som kallas miniTuss där de yngre får lära sig om styrelsearbetet och prova på att hålla aktiviteter.  I kommittén är det ungdomar i alla åldrar och alla är välkomna. Här jobbar man hårt får göra stallmiljön så bra som möjligt så att alla trivs och mår bra, har roligt och känner att de kan påverka.

Kontaktperson: Josefine Ahlgren
Mail: josefine.ahlgren@hotmail.com

Pax Kafé
Pax Kafé är stället för gymnasieungdomar att hänga på After School. Här kan man spela gitarr eller piano, kolla på minibio, plugga eller bara chilla med vänner. Samverkan har en viktig betydelse här, de som arbetar på kaféet kommer nämligen från Ungdom i Centrum, en samverkan mellan Växjö kommun, Svenska kyrkan och lokalt föreningsliv.  Kaféet är också bas för verksamheter inom Ungdoms i Centrum, bl.a Nattvandrarna, City gruppen mot våld, UniCs fältteam och Araby sportkafé.

Kontaktperson: Jonas Hammarström
Mail: svenskakyrkanjonas@hotmail.com

Åby/ Tjureda idrottsförening
Föreningen har en omfattande fotbollsverksamhet men är främst känd i bandysammanhang där de producerat många elitspelare. Men det viktigast för föreningen är att ge ungdomar en meningsfull fritidssysselsättning, att alla skall få vara med och ha skoj med sin idrott. Unikt med verksamheten är också att pojkar och flickor tränar tillsammans inom alla ungdomsåldrar. Kanske är den sociala gemenskapen där fokus på att alla ska få vara med och ha roligt hemligheten att föreningen varit så framgångsrik.

Kontaktperson: Owe Svensson
Telefon: 070 83 03 549
Mail: owe@atif.nu

För mer information kontakta;
Carolina Vallin, Presskontakt Fryshuset, 0739-50 22 05,carolina.vallin@fryshuset.se
Anna Öberg
, Vattenfall, 070 - 666 77 22 , anna.oberg@vattenfall.com

Eller se; www.vattenfall.se och www.fryshuset.se/fryshusandan

Fryshusandan arrangeras av Fryshuset i samarbete med Växjö kommun och Vattenfall

Fryshuset finns till för att ge plats åt unga människors uttryck, tankar, idéer, intressen, drömmar, passioner och hopp. Fryshuset bedriver ett 30-tal olika verksamheter inom utbildning, sociala projekt och passionerade intressen som alla utgår från ungdomars behov, intressen och villkor. Verksamheten finns i Stockholm, Göteborg, Malmö – och nu även i Strängnäs.