​Återvinningsstation i Billdal stängs

Återvinningsstation i Billdal stängs

Den 29 januari tas återvinningsstationen på Bassåsvägen 1 vid OKQ8 i Billdal att stängas eftersom markägaren behöver ytan för egen verksamhet.

Det är olyckligt för alla att stationen måste tas bort, särskilt som just den här återvinningsstationen används flitigt med den placering den har och ger en fin service till hushåll och privatpersoner, säger Magnus Örnborg, regionchef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen. Mängden förpackningar som lämnas till återvinningsstationer i området har ökat, vilket visar att många är engagerade återvinnare.

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) och Kretslopp och vatten i Göteborg samverkar nu för att hitta en ersättningsplats.

I dagsläget har vi ingen ersättningsplats, men vi arbetar för att kunna etablera en ny station vid Origohuset vid Brottkärrsmotet, säger Magnus Örnborg.

– I detaljplanen för närcentrum vid Brottkärrsmotet planeras för en ny återvinningsstation. Vi kan dock inte bygga den förrän området är någorlunda färdigbyggt, vilket kommer att dröja, säger Emma Hilmersson på Kretslopp och vatten i Göteborg.

Under tiden hänvisar FTI till stationerna vid daghemmet på Årekärrsvägen och vid P-platsen vid Lilla Skintebovägen 2.

En återvinningsstation ger de närboende möjlighet att lämna sina källsorterade pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning. På så sätt stannar materialen från förpackningar kvar i kretsloppet. I ett större perspektiv bidrar återvinning till tillverkning av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar. Genom att återvinna sparar vi på jordens ändliga resurser. Miljömässigt ger det vinst varje gång!

säger Magnus Örnborg, regionchef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

magnus.ornborg@ftiab.se