​Återvinningsstation i Orsa tas bort till slut

Under första veckan i maj kommer slutligen återvinningsstationen vid Malmtorget i Orsa tas bort. Den har länge varit omdiskuterad där olika viljor å ena sidan velat ha den kvar och andra velat det motsatta. Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) hänvisar nu alla återvinnare till andra återvinningsstationer i närheten.

– Vi försöker placera återvinningsstationer nära våra återvinnare, för att skapa goda förutsättningar i vardagen och vara enkelt att lämna sina förpackningar och tidningar till återvinning, säger Mia Steinbach, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). – Den här stationen har används flitigt och har haft många engagerade återvinnare. Nu hoppas jag att dessa kommer fortsätta att återvinna vid de återvinningsstationer som vi hänvisar till.

Med anledning av detta hänvisar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen till återvinningsstationerna på Dalagatan vid Coop och på Moravägen vid Willys.

Vi anpassar nu tömningar och städning för de återvinningsstationer som vi hänvisar till och välkomnar förstås att besökare kontaktar oss, om det skulle bli fullt i behållarna, säger Mia Steinbach och fortsätter. – Ett tips är att använda funktionen Hitta en återvinningsstation, som finns väl synligt på vår hemsida www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation. Där kan man även få uppgifter om när en återvinningsstation töms och städas. Ett annat bra tips är att lägga in en genväg till den här sidan på skärmen i sin mobiltelefon, för att snabbt få informationen.

Återvinningsstationer är till för att hushåll ska kunna lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning. På FTI:s hemsida kan företag, och andra verksamheter, hitta var de gratis lämnar sina verksamhetsförpackningar, www.ftiab.se/mottagningspunkt.

Grovsopor lämnas till någon av kommunens återvinningscentraler.

I det större perspektivet bidrar återvinning av alla förpackningar och tidningar till att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar, produkter, glas och tidningar. Miljömässigt är det till vinst – varje gång!

Det är FTI:s uppdrag att samla in och se till att förpackningar och tidningar återvinns. Det gör man bland annat genom de 5 800 återvinningsstationer som finns runt om i hela Sverige.

Mia Steinbach, Regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

mia.steinbach@ftiab.se