​Återvinningsstation stängs i centrala Kumla

Återvinningsstationen vid Spannmålsgatan 2 tas bort den 1 september på begäran av markägaren, som ska använda platsen för annat ändamål. Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) hänvisar nu alla återvinnare till återvinningsstationen vid Frögatan då ingen ersättningsplats finns.

– Det är olyckligt när en återvinningsstation försvinner med hänsyn att tillgängligheten försämras för våra återvinnare, säger Ulla Krohn, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). – Det är ju i själva verket konsumenterna som startar återvinningen av förpackningar och tidningar när de sorterar dem i hemmet för att sedan lämna dem till återvinning.

Återvinningsstationer ger närboende hushåll möjlighet att lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning, vilket väsentligt bidrar till att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar, produkter, glas och tidningar.

På FTI:s hemsida kan man snabbt hitta den återvinningsstation som ligger närmast från där man befinner sig och se uppgifter om när den töms och städas, www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation. Genom att lägga in en genväg på skärmen i mobiltelefonen kan man snabbt komma till just den websida på en hemsida, som man ofta använder.

– Jag hoppas att våra återvinnare fortsätter att källsortera och lämna sina förpackningar och tidningar till återvinning. Vi anpassar nu tömningar och städning på den återvinningsstation vi hänvisar till och vi välkomnar besökare att kontakta oss om det skulle bli fullt i behållarna, säger Ulla Krohn.

För grovsopor hänvisar FTI till fastighetsägarens miljö- eller grovsoprum, till information på kommunens hemsida eller till annan tillgänglig återvinningsanläggning för att motverka nedskräpning. FTI arbetar för att alla återvinningsstationer ska vara trygga platser att gå till, till förmån för invånare i de områden där de är placerade.

Företag och andra verksamheter hittar var de gratis lämnar sina verksamhetsförpackningar på FTI:s hemsida, www.ftiab.se/mottagningspunkt.

Ulla Krohn, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI)

ulla.krohn@ftiab.se

Fakta: Det ska vara lätt att göra rätt. På FTI:s hemsida kan man se kortfilmer och testa sina återvinnarkunskaper i quizet Åter-vinneriet.