​Återvinningsstationen på Kullgatan-Kyrkogatan tas bort

​Återvinningsstationen på Kullgatan-Kyrkogatan tas bort

Återvinningsstationen på Kullgatan-Kyrkogatan i Vetlanda tas bort under veckan mellan den 24-28 november på kommunens begäran. Anledningen är att platsen ska bebyggas och kommunen har i nuläget inte någon ersättningsplats att erbjuda.

Det är alltid beklagligt när en återvinningsstation försvinner, säger Magnus Sandström, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). Vi hoppas att våra återvinnare kommer fortsätta att källsortera och lämna sina förpackningar och tidningar vid de återvinningsstationer som vi hänvisar till.

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) hänvisar nu till återvinningsstationerna vid p-platsen på Norrvägen och till p-platsen Gladan på Järnvägsgatan.

Vi anpassar nu tömningar och städning på de återvinningsstationerna vi hänvisar till och välkomnar våra återvinnare att kontakta oss om det skulle bli fullt i behållarna, sägerMagnus Sandström.

Återvinningsstationer ger närboende hushåll möjlighet att lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning.

Det är FTI:s uppdrag att samla in och se till att förpackningar och tidningar återvinns. Det gör man bland annat genom de 5 800 återvinningsstationer som finns runt om i hela landet.

Grovsopor lämnas till kommunens återvinningscentral.

På FTI:s hemsida kan företag och andra verksamheter söka efter var de gratis kan lämna verksamhetsförpackningar, www.ftiab.se/mottagningspunkt .

I det större perspektivet bidrar återvinning av förpackningar av olika material till att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar, produkter, glas och tidningar. Miljömässigt ger det vinst - varje gång!

Magnus Sandström, Regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
magnus.sandström@ftiab.se

Om FTI – Förpackningsinsamlingen

Vi är ett företag inom återvinningsbranschen som har till uppgift att se till att förpackningar i Sverige samlas in och återvinns.

Vi ansvarar för drygt 5000 återvinningsstationer runt om i landet där allmänheten kan lämna sina förbrukade förpackningar. Insamlingssystemet finansieras bland annat med hjälp av förpackningsavgifter som producenterna, dvs företag som importerar varor, fyller en förpackning och säljer en vara, betalar.

FTI – Förpackningsinsamlingen
Box 1176 (Svetsarvägen 10)