Återvinningsstationen vid Evedals badplats tas bort

Återvinningsstationen vid Evedals badplats kommer att tas bort den 29 maj på markägarens begäran.

– Vi kommer att sätta upp en ny återvinningsstation längre söderut på Evedalsvägen, mitt emot Östra Lugnets skola, berättar Magnus Sandström, regionchef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Arbetet med att färdigställa marken på den nya platsen på Evedalsvägen beräknas vara klart vid månadsskiftet juni-juli. Tillsvidare hänvisar FTI till återvinningsstationerna på Paradvägen i Hovshaga och på Furumovägen i Sandsbro.

– Vi hoppas att det här inte ska bli en alltför stor olägenhet för de boende i området. Den nya återvinningsstationen kommer att bli större, så vi hoppas att den ska upplevas som både bättre och mer tillgänglig, säger Magnus.

– Och förstås hoppas vi att hushållen ska fortsätta att lämna sina förpackningar under byggtiden vid Paradvägen och Furumovägen istället, tills den nya är klar.

FTI ansvarar för återvinningsstationer i hela Sverige där hushåll ges möjlighet att lämna sina källsorterade förpackningar av papper, plast, metall och glas samt tidningar.

Grovsopor och annat hushållsavfall lämnas i grovsoprum eller på kommunens återvinningscentral. För företags och andra verksamheters källsortering hänvisar FTI till sin hemsida www.ftiab.se/mottagningspunkt.

I ett större perspektiv bidrar återvinning till tillverkning av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar och att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser.

Magnus Sandström, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Tel: 08-566 144 73