Äntligen öppnas ny återvinningsstation i Årsta

Idag, fredag 14 mars öppnar en ny återvinningsstation på Åmänningevägen i Årsta, alldeles i närheten av tvärbanans hållplats Årstafältet.

– Det är glädjande att vi nu, genom ett gott samarbete med Stockholms stad äntligen kan erbjuda Årstaborna den service som ytterligare en återvinningsstation innebär, säger Annika Ahlberg, regionchef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen. Behovet är stort i Årsta och svårigheten är att hitta nya ytor som fungerar både för lämning och för hämtning av förpackningar och tidningar.

En återvinningsstation ger de närboende möjlighet att lämna sina källsorterade förpackningar av papper, plast, metall, glas och tidningar. I ett större perspektiv bidrar återvinningen och tillverkningen av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar till att vi inte slösar på jordens ändliga resurser i onödan

Stationen är till för förpackningar och tidningar från privatpersoner och hushåll. Grovsopor och annat hushållsavfall lämnas i grovsoprum eller på kommunens återvinningscentral. Verksamheter hänvisas till FTI:s hemsida www.ftiab.se/mottagningspunkt .

Annika Ahlberg, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
Telefon 08-566 144 01
annika.ahlberg@ftiab.se

För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.

• Stockholm