Borttagning av återvinningsstation i Bräcke kommun

Förpacknings- och Tidningsinsamlingens (FTI) tvingas akut dra in återvinningsstationen i Fjällsta i Bräcke kommun.

Anledningen är att där stationen står i dag utgör den en trafikfara och nu måste flyttas. Detta då förarna av tömningsbilarna, för att kunna tömma behållarna, tvingas att ha fordonet placerat ute i körbanan och därmed riskerar att orsaka en olycka.

Så här kan vi inte ha det och situationen måste åtgärdas. Vi kan inte tillåta att våra förare eller övrig trafik utsätts för fara i samband med tömning av våra återvinningsstationer, säger Mia Steinbach, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen.

FTI hänvisar alla som vill fortsätta att källsortera sina förpackningar av papper, plast, metall och glas samt tidningar till återvinningsstationerna i Gällö och Pilgrimstad. Den senare är flyttad från sin vanliga plats till i närheten av Pilgrimcenter 110.

Självklart måste förarnas säkerhet gå före. Att de tvingas ut i vägbanan för att kunna tömma behållarna och att den övriga trafiken utsätts för fara kan vi inte acceptera. I samarbete med FTI ska vi försöka hitta en lösning som fungerar för alla parter, säger Michael Larsson på kommunens teknikavdelning.

En återvinningsstation ger de närboende hushållen möjlighet att lämna sina källsorterade förpackningar av papper, plast, metall samt tidningar och glas. I ett större perspektiv bidrar återvinningen och tillverkningen av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar till att vi inte slösar på jordens ändliga resurser i onödan.

Grovsopor och annat hushållsavfall lämnas i grovsoprum eller på kommunens återvinningscentral där man även kan lämna källsorterade förpackningar.

Mia Steinbach, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
Mobil 070-239 77 03