Borttagning av återvinningsstation i Växjö

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) tvingas 31 oktober stänga återvinningsstationen vid Willys, Skogsuddevägen i Växjö.

Detta beroende på att markägaren ska göra parkeringsplatser till personalen vid Willys. Byggnationen ska vara klar innan en hamburgerrestaurang påbörjar sin etablering på området i januari/februari 2013.

FTI hänvisar alla som vill fortsätta källsortera sina förpackningar och tidningar till återvinningsstationerna vid Macken Teleborg, Furutåvägen/Vallviksvägen, Teleborg vid Stallvägen och Teleborg vid Torpareängen.

En återvinningsstation ger de närboende möjlighet att lämna sina källsorterade förpackningar av papper, plast, metall samt tidningar och glas. I ett större perspektiv bidrar återvinningen och tillverkningen av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar till att vi inte slösar på jordens ändliga resurser i onödan.

– Vi hoppas att hushållen hittar de alternativa återvinningsstationerna i närheten och att man där fortsätter att källsortera och lämna sina förpackningar och tidningar till återvinning, säger Magnus Sandström.

En återvinningsstation är till för förpackningar och tidningar från privatpersoner och hushåll. Grovsopor och annat hushållsavfall lämnas i grovsoprum eller på kommunens återvinningscentral där man även kan lämna källsorterade förpackningar.

Magnus Sandström, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
Tel: 08-566 144 73, mobil 070-625 14 40
magnus.sandstrom@ftiab.se

För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.

• Växjö