Fira midsommar i återvinningens tecken

Under midsommarhelgerna är liksom under jul mängden använda förpackningar och tidningar som lämnas på våra återvinningsstationer mycket större än normalt.

Även mängden glasflaskor som lämnas då överstiger också det vanliga, vilket är bra. Visste du att nästan två tredjedelar av allt inlämnat glas går till skandinaviska glasbruk för tillverkning av flaskor och burkar?

Vi förbereder oss för helgen, men vet av erfarenhet att det ändå kan komma att bli fullt innan vi hinner tömma. Det beror inte bara på att mängden material ökar, utan också på att det är svårare än normalt att förutsäga när det blir fullt vid en viss station. Våra städare gör också sitt bästa för att hålla rent.

Vi har bilar som tömmer behållarna igång under midsommarhelgen för att ta emot materialet som lämnas till återvinning, säger Annica Dahlberg, informationschef vid FTI. Vår ambition är att klara av att tömma stationerna innan de blir fulla, men det kan hända att vi inte alltid hinner i tid. Därför är vi tacksamma för all hjälp vi kan få.

– Kan man vänta till senare i veckan efter så är vi glada. Vi ser tacksamt på att även få en signal eller ett mejl om att en viss behållare behöver tömmas. Vår kundtjänst är öppen som vanligt alla dagar i helgen (klockan 10:00-16:00 lördagar och söndagar samt klockan 08:00-20:00 på vardagar), avslutar Annica.

Med en liten arbetsinsats kan du spara både energi och material och minska klimatpåverkan. Några exempel*:

•  Varje återvunnen sillburk i glas sparar 20 gram koldioxid.

•  Fyra återvunna papperstallrikar spar energi som räcker till 18 minuters datoranvändning.

•  På en påse matavfall kan du köra bil i 2,5 km om den återvinns som biogas.

* Beräkningarna är gjorda av IVL, Svenska Miljöinstitutet. Källa sopor.nu.

Annica Dahlberg, Informationschef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
Tel: 08-566 144 20, mobil 0705-86 44 20
annica.dahlberg@ftiab.se

För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu