​Fler återvinningsstationer i Lerum

Den 21 januari tas återvinningsstationen på Stationsvägen bort och istället ställs två nya stationer ut, en strax öster om Lerum station och en vid Göteborgsvägen 7. Anledningen är att kommunen ska bygga ett parkeringshus på platsen.

– Återvinningsstationen på Stationsvägen används flitigt och i samarbete med kommunen ersätter vi därför denna station med två nya stationer. Det är verkligen positivt att vi både kan förbättra tillgängligheten för alla återvinnare och även skapa förutsättningar för öka återvinningen i Lerum, säger Magnus Örnborg, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI).

– Vi kommer ställa ut snygga renoverade behållare på de nya platserna vilket borgar för en snygg och trevligt miljö vid stationerna. Årstid och väder gör att inhägnader inte kommer att bli klara till utsättningen av behållarna men det kommer att sättas upp på båda stationerna så fort vi kan, tillägger Magnus Örnborg.

Återvinningsstationer är till för att hushåll och privatpersoner ska kunna lämna sorterade pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning. För att sprida kunskap om vad som återvinns av olika förpackningsmaterial och tidningar har FTI tagit fram quizet Åter-vinneriet till de kortfilmer som finns på hemsidan, http://ftiab.se/atervinneriet.

På FTI:s hemsida kan man också hitta den återvinningsstation som ligger närmast från där man befinner sig och se uppgifter om när den töms och städas, www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation. FTI har tagit fram denna funktion för att underlätta för alla återvinnare runt om i hela landet. Man kan också lägga in en genväg på skärmen i sin smarta mobiltelefon, för att snabbt och enkelt komma till en websida på en hemsida, som man ofta använder.

För grovsopor hänvisar FTI till kommunens avfallsanläggning för att motverka nedskräpning. FTI arbetar för att återvinningsstationer ska vara trygga platser att gå till, till förmån för de invånare som bor och verkar i områden där stationer är placerade.

Företag och andra verksamheter hittar var de gratis lämnar sina verksamhetsförpackningar på FTI:s hemsida, www.ftiab.se/mottagningspunkt.

Återvinning bidrar vid tillverkning av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar, genom att man sparar på jordens ändliga resurser. Miljömässigt är det vinst – varje gång!

Magnus Örnborg, Regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Tel: 08-566 144 74, magnus.ornborg@ftiab.se