Fler möjligheter till återvinning i Kalv, Svenljunga kommun

Från och med fredagen den 29 mars har invånarna i Kalv, Svenljunga kommun, fått fler möjligheter till återvinning av sina använda förpackningar. Detta då Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) utökat återvinningsstationen i till fullsortering och nya behållare för sortering av plast- och metallförpackningar har satts ut.

– Nu hoppas vi att invånarna i Kalv ska börja använda sin station till fullo och återvinna sina använda förpackningar och tidningar, säger Magnus Örnborg, regionchef vid FTI.

Under 2012 samlade de boende i Svenljunga kommun per person in 28.81 kg glasförpackningar, 14.39 kg pappersförpackningar, 2.33 kg metallförpackningar, 5.58 kg plastförpackningar och 41.77 kg tidningar.

– Statistiken visar att vi i kommunen ligger över genomsnittet i landet och det är vi stolta över. Med nya behållare i Kalv ska vi kunna samla in ytterligare plast- och metallförpackningar, säger Sirkka-Liisa Kakkinen, kommunens handläggare vid Vatten- och avfallsfrågor.

En återvinningsstation ger de närboende möjlighet att lämna sina källsorterade förpackningar av papper, plast, metall och glas samt tidningar.

Stationen är till för förpackningar och tidningar från privatpersoner och hushåll. Grovsopor och annat hushållsavfall lämnas i grovsoprum eller på kommunens återvinningscentral. Verksamheter hänvisas till FTI:s hemsida www.ftiab.se/mottagningspunkt.

Magnus Örnborg, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

magnus.ornborg@ftiab.se

För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.

• Svenljunga