FTI och Göteborg tar gemensamma krafttag för en bättre återvinning

39 kg förpackningar och 28 kg tidningar per person lämnade invånarna i Göteborg till återvinning under 2013. Nu ska Göteborgs stad och Förpacknings- och Tidningsin­sam­lingen, FTI, tillsammans ta krafttag för att möta göteborgarnas återvinningsvilja.

Göteborgs stad och FTI har i dagarna tecknat ett samverkansavtal med syftet att stärka förutsättningarna för en ännu bättre samordning mellan producenternas ansvar att se till att förpackningar och tidningar återvinns till nytt material och den kommunala renhållnings­skyldigheten. Avtalet ger bättre förutsättningar att lösa olika frågor som kan uppkomma kring det system med återvinningsplatser som FTI nationellt driver och utvecklar.

Utöver regleringen av olika sakfrågor för bättre återvinningsstationer innehåller samverkansavtalet även fastighetsnära insamling, verksamhetsinsamling och stöd inför samråd där kommunen och FTI till­sammans ska arbeta med en ständig utvärdering, utveckling och förbättring av systemet.

Kretslopp och vatten ska bidra till att skapa ett kretsloppsamhälle och FTI:s återvinningsstationer är en del i detta arbete, säger Henrik Kant förvaltningschef på Kretslopp och vatten, Göteborgs Stad. Det ska vara lätt att göra rätt för göteborgaren och genom att förtydliga vårt förhållande med FTI hoppas jag också att återvinningen av förpackningsmaterial ska öka ännu mer.

För att öka insamlingen är det viktigt att göra stationerna mer tilltalande. FTI har fortfarande problem med att göteborgarna lägger grovsopor och hushållsavfall på återvinningssta­tionerna. Parterna ska arbeta vidare för att hitta lösningar för att minska nedskräpningen.

– Vi och staden vill ha hela, rena och snygga återvinningsplatser. Med det nya avtalet tar vi ett stort steg mot att förbättra samarbetet för det viktiga samhällsuppdrag vi har. Jag ser möjlig­heter till höjd kvalitet genom att tillsammans med staden kunna fokusera på utveck­lingsfrågor och förbättringar för alla invånare i Göteborg, säger Magnus Örnborg, regionchef vid FTI.

I Göteborg finns idag 339 återvinningsplatser och vi planerar nu för att under hösten inrätta ytterligare tre stationer. Och för att säkerställa att alla dessa återvinningsplatser fungerar väl och är rena och snygga är det viktigt att FTI snabbt får information om eventuella brister. Alla är välkomna att kontakta FTI, via webben på ftiab.se/kontakt eller på det kostnadsfria telefonnumret 0200-88 03 11 (som är bemannat vardagar klockan 08:00-20:00 samt lördagar och söndagar klockan 10:00-16:00). Mejl om servicebehov kan även sändas till FTI på adress goteborg@ftiab.se.

Magnus Örnborg, regionchef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen. Tel: 08-566 144 74

E-post:magnus.ornborg@ftiab.se

• Västra Götaland