Idrottsföreningar hjälper Örebroarna att återvinna

I Örebro tas nu ytterligare krafttag för att förbättra miljön kring ett antal utvalda återvinningsstationer. Lokala idrottsföreningar kommer under den närmaste tiden att bland annat informera kring sortering, hjälpa till att platta mjölkpaket och undersöka vad besökarna vill förbättra på sin station.

Bakom arbetet står Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) som tillsammans med organisationen Städa Sverige och fyra idrottsföreningar i Örebro inlett ett samarbete som sträcker sig en bit in i februari. FTI har identifierat fyra återvinningsstationer i Örebro där problemet med nedskräpning är stort.

– Vi arbetar intensivt med olika sätt att komma tillrätta med att avfall som inte vi kan återvinna dumpas på stationerna. Det sker ofta på grund av bristande kunskap. Att engagera föreningar i detta arbete har vi tidigare erfarenhet av i Göteborg, Sigtuna och Nykvarn. Vi hoppas att deltagarna, som bonus, sprider kunskap om hur man återvinner hemmavid, berättar Ulla Krohn, regionchef vid FTI

Föreningssystemet inleddes i fyra olika områden den 22 november. På lördagsefter­middagar finns representanter från Kårsta GK, KFUM Örebro Basket, Hovsta IF samt Lillån IBK på plats för att informera, städa, utföra enkätundersökning om sorterings­vanor och samla in förslag från besökarna på hur återvinningsstationerna kan blir trevligare och gärna förslag på fler platser som stationer skulle kunna ställas ut.

Vi känner att detta är ett fantastiskt tillfälle att öka förståelse och kunskap om återvinningens betydelse för samhället. Våra yngre medlemmar lär sig tidigt att det är viktigt att återvinna, men också hur de ska källsortera vilket de också sprider vidare till vänner och familjer. Vi känner att detta är ett bra tillfälle att hjälpa till och ge tillbaka till den lokala miljön, säger Mikael Sandberg, Kårsta GK.

De fyra idrottsföreningarna som deltar stöter man på, kommande lördagar vid parkeringen i Lundby, parkeringen vid Lillån, OKQ8 samt på universitetets parkering vid Åstadalsvägen.

Vi och FTI tror på att involvera och engagera lokala ungdomar för att få ett ökat engagemang hos dem själva, men också de närboende. Vår erfarenhet från ett liknande projekt i Nykvarns kommun nyligen är att engagemanget för återvinning på ett enkelt och snabbt sätt ökar när man arbetar så konkret som våra ungdomar och föreningar gör, säger Anton Hedlund, projektledare, Städa Sverige.

Ulla Krohn, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Tel: 08-566 144 04,