Ny återvinningsstation i Täby

Från tisdagen den 23 oktober ger Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) de boende i vid Frestavägen/Disavägen i Täby kommun nya möjligheter till källsortering av förpackningar av papper, plast, metall samt glas och tidningar.

Ett gott samarbete med kommunen har lett fram till att FTI fått bygglov för att uppföra den nya återvinningsstationen.

En återvinningsstation ger de närboende möjlighet att lämna sina källsorterade förpackningar av papper, plast, metall samt tidningar och glas. I ett större perspektiv bidrar återvinningen och tillverkningen av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar till att vi inte slösar på jordens ändliga resurser i onödan.

– Vi är glada att kunna erbjuda invånarna i Täby denna nya möjlighet och hoppas att hushållen kommer att hitta till och använda den nya återvinningsstationen. Vårt mål är att alla ska veta att man bidrar till miljön på ett mycket konkret sätt genom att källsortera och lämna sina förpackningar och tidningar till återvinning, säger Mia Steinbach, regionchef vid FTI.

Stationen är till för förpackningar och tidningar från privatpersoner och hushåll. Grovsopor och annat hushållsavfall lämnas i grovsoprum eller på kommunens återvinningscentral där man även kan lämna källsorterade förpackningar.

Mia Steinbach, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
Mobil 070-239 77 03

mia.steinbach@ftiab.se

För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.