​Ny återvinningsstation på Trollskogsvägen 1

Den 1 december ställs en ny återvinningsstation ut på parkeringen vid Trollskogsvägen 1 i Huddinge. Den är ett välkommet tillskott till insamlingssystemet i kommunen. Platsen är anvisad av Huddinge kommun, som även har förberett marken och inhägnat återvinningsstationen.

Många invånare har länge efterfrågat fler återvinningsstationer, då vi varit tvungna att ta bort några den senaste tiden på grund av att bygglov slutat gälla eller marken behövts till annat än källsortering.

– Många boende har hört av sig till mig och efterfrågat en station för att kunna lämna sina förpackningar till återvinning, säger Annika Ahlberg, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). Vi har haft ett gott samarbete med Huddinge kommun för att hitta en lämplig plats. Det känns bra att det nu ska bli enklare för hushållen att kunna återvinna sina förpackningar.

På FTI:s återvinningsstationer, runt om i hela landet, kan hushåll och privatpersoner lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar. På så sätt stannar materialen från alla förpackningar kvar i kretsloppet. I det större perspektivet bidrar återvinning till tillverkning av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar och att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser. Miljömässigt ger det vinst varje gång!

Grovsopor lämnas till någon av kommunens återvinningscentraler.

Företag och andra verksamheter kan söka på FTI:s hemsida efter var de gratis lämnar sina verksamhetsförpackningar www.ftiab.se/mottagningspunkt.

Det är FTI:s uppdrag att samla in och se till att förpackningar och tidningar återvinns. Det gör vi bland annat genom de 5 800 återvinningsstationer som finns runt om i hela landet.

Annika Ahlberg, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
annika.ahlberg@ftiab.se